این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Money and Economy، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۲۵-۱۶۲

عنوان فارسی ارائه یک روش جدید برای انتخاب مشتریان اعتباری با استفاده از ترکیب روش A۲ و تحلیل پوششی داده ها (A۲-DEA)
چکیده فارسی مقاله در این مقاله ابزاری با استفاده از ترکیب روش A2 و تحلیل پوششی داده‌ها به منظور ارائه ابزار پشتیبانی تصمیم‌گیری ارائه شده است که A2-DEA نامگذاری شده است. این روش پیشنهادی، به منظور انتخاب مشتریان اعتباری و رتبه‌بندی آنها در بانک توسعه صادرات ایران به صورت آزمایشی اجرا شده است. اجرای این روش به نسبت روش‌های کلاسیک، منجر به کاهش محاسبات، افزایش در سرعت تصمیم گیری، کاهش پیچیدگی و توانایی تحلیل سناریوهای مختلف در زمانی نسبتاً کوتاه شده است. روش پیشنهادی با روش کلاسیک سلسله مراتبی که توسط لین و همکارانش در سال 2008 ارائه شده است و با نام A3 معروف است مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج اجرای آزمایشی روش پیشنهادی نشان داد که چگونه این روش می‌تواند در انتخاب سریعتر و دقیق‌تر مشتریان اعتباری کمک کند. مقایسه روش پیشنهادی با روش A3 نشان داد که هر چند روش A3 دارای مزایای متعددی است، لکن این روش دارای محدودیت‌هایی است که با استفاده از روش جدید A2-DEA قابل رفع است و از نظر هزینه‌ای و زمانی بهتر می‌باشد.طبقه‌بندی C44, C52, C46, G21 : JEL
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روشA2 ، تحلیل پوششی داده‌ها، انتخاب مشتری معتبر

عنوان انگلیسی The New Method for Credit Customer Selecting by Integration of A2 and Data Envelopment Analysis (A2_DEA)
چکیده انگلیسی مقاله This paper develops a decision support tool using an A2 method and data envelopment analysis (DEA) approach (A2-DEA). This new method is applied for the bank credit customer selection problem and credit scoring as a pilot survey at Export Development Bank of Iran. The proposed method has led to fewer calculations, faster and more accurate decision making, less complexity, and ability to analyze many scenarios with only one or a few judgments of decision makers while the effect of the subjective opinion of one single decision maker will be avoided. This proposed method is compared with adaptive analytical hierarchy process approach, which is suggested by Lin et al., in 2008, and it is named A3. An illustrative example demonstrates the implementation of the proposed approach. This example demonstrates how this approach can avoid the main drawback of the current method, and more importantly, can deal with the credit customer selection more convincingly and persuasively. The implementation results show that this method is significantly valid for ranking credit customers. Comparison of methods shows that although A3 have benefits, it also suffers from limitations, which can be avoided by the A2-DEA model, also improves the time and cost needed for implementing in comparison.JEL Classification: C21, C22, C51, G21, G23Received: 4/29/2014 Approved: 6/30/2014
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طاهره علی حیدری بیوکی | tahereh aliheidari bioki
yazd, iran
یزد، ایران

حسن خادمی زارع | hasan khademi zare
yazd, iran
یزد، ایران

علی حسن زاده | ali hasanzadeh
tehran, iran
پژوهشکده پولی و بانکی
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشکده پولی و بانکی


نشانی اینترنتی http://jme.mbri.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-67&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اقتصاد
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات