این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
Money and Economy
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۷۵-۱۰۸
عنوان فارسی
قیمتگذاری در ایران: واقعیت های آشکارشده در مورد دادههای خرد شاخص قیمت مصرفکننده
چکیده فارسی مقاله
داشتن درک درست از درجه چسبندگی قیمت و ماهیت قیمتگذاری برای تحلیل اثرات سیاست پولی بر اقتصاد لازم است. تاکنون مطالعه جامعی در خصوص ارزیابی درجه چسبندگی قیمت در اقتصاد ایران انجام نشده است. به این دلیل، با استفاده از مجموعه وسیعی از دادههای خُرد قیمتها که در ساخت شاخص قیمت مصرفکننده مورد استفاده قرار میگیرد، ویژگیهای اصلی رفتار قیمتگذاری در سطح خردهفروشی در دوره 1383:1 تا 1390:7 ارزیابی میشود. به منظور برآورد درجه چسبندگی اسمی در سطح خردهفروشی، در گام نخست، تواتر و اندازه تغییر قیمت برای 359 قلم کالا و خدمت مصرفی محاسبه میشود. درگام بعدی به این مسئله پرداخته میشود که کدامیک از مدلهای قیمتگذاری شامل مدلهای وابسته به زمان یا وابسته به وضعیت، سازگاری بیشتری با الگوی قیمتگذاری در ایران دارد. بر اساس نتایج این مطالعه، قیمتهای مصرفی از انعطافپذیری بالایی برخوردار هستند و درجه بالایی از چسبندگی رو به پایین در این قیمتها مشاهده میشود. همچنین، ناهمگنی قابل توجهی در تواتر و اندازه تغییر قیمت گروههای کالایی مختلف وجود دارد. روشهای مورد استفاده برای شناسایی الگوی قیمتگذاری در این مطالعه، شواهدی در تأیید وجود هر دو الگوی قیمتگذاری وابسته به زمان و وابسته به وضعیت ارائه می دهند.طبقهبندی E30, E31, E5 : JEL
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Price Setting in Iran: Some Stylized Facts from CPI Micro Data
چکیده انگلیسی مقاله
Understanding the degree of price stickiness and the nature of price setting is necessary for analyzing the effects of monetary policy on economy. To the best of our knowledge, no comprehensive study has examined the degree of price stickiness in Iran yet. For this reason, we examine the basic features of retail price setting behavior using a large data set containing the micro data underlying the construction of the CPI over the period 2004:5 to 2011:9. First we calculate the frequency and size of price changes for 359 categories of consumer goods and services in order to obtain the degree of nominal rigidity of consumer prices. We then investigate what models of price setting, including time dependent and state dependent models, are more consistent with price adjustment pattern in Iran. Based on our results, Consumer prices are highly flexible and there is a high degree of downward rigidity. Also, there is a considerable amount of heterogeneity across sectors both in terms of the frequency and size of price changes. The methods used in this paper for identifying the pattern of pricing supports the existence of both time and state-dependent pricing patterns.JEL Classification: E30, E31, E5Received: 9/22/2013 Approved: 12/26/2013
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم همتی | maryam hemmaty
tehran, iran
پژوهشکده پولی و بانکی
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشکده پولی و بانکی
سعید بیات | saeed bayat
tehran, iran
پژوهشکده پولی و بانکی
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشکده پولی و بانکی
سید رضا میرعسکری | seyed reza miraskari
guilan, iran
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jme.mbri.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-58&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اقتصاد
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات