این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۳۷-۴۴
عنوان فارسی
عملکرد دانشآموزان دیرآموز اول ابتدایی در مقیاسهای هوشی وکسلر، لایتر و گودیناف
چکیده فارسی مقاله
هدف: این پژوهش، با هدف بررسی عملکرد دانشآموزان دیرآموز اول ابتدایی در مقیاسهای هوشی وکسلر، لایتر و گودیناف به مرحله اجرا درآمد. روش بررسی: این پژوهش از نوع مقایسهای است. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دیرآموز اول ابتدایی شهر اصفهان بود که از میان آنها، تعداد 50 دانشآموز (25 دختر و 25 پسر) با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر کودکان، مقیاس عملکردی بینالمللی لایتر و آزمون نقاشی آدمک گودیناف، جهت سنجش هوش کلامی و غیرکلامی دانشآموزان استفاده شد. یافتهها: با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تی مستقل تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که دانشآموزان دیرآموز، در خردهمقیاسهای وکسلر و لایتر دارای عملکردی مشابه بودند. مقیاس لایتر با وکسلر (P< 0/05) و گودیناف (P< 0/01) رابطه مثبت معنیداری دارد. همچنین، بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر مقیاسهای هوشی وکسلر، لایتر و گودیناف تفاوت معنیداری وجود ندارد (P>0/05). نتیجهگیری: ارتباط بین مقیاس هوشی لایتر با وکسلر و گودیناف، نیز تأییدی بر صحت ارزیابی است. عملکرد دیرآموزان دختر و پسر اول ابتدایی در سه مقیاس هوشی مشابه بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Slow-Learner Student, Verbal and Nonverbal Intelligence, Wechsler, Leiter, Goodenough
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This research has been conducted with the aim of examining the performance of slow-learner first grade elementary students in Wechsler, Laiter and Goodenough Intelligence scales. Materials & Methods: The present study was a comparative study. The statistical population was consisted of slow-learner students who were studying in the 1st grade in elementary schools in Isfahan 50 students (25 girls, 25 boys) were selected randomly. The Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised, Leiter international performance scale and the Goodenough Draw-a-man test were used to measure verbal and nonverbal intelligences of students. Data were analyzed by using Pearson’s correlation coefficient and independent t-test. Results: the results showed that slow-learner students in Wechsler and Leiter scales had subscales were similar function. A significant correlation was found between the Leiter score with Wechsler (P< 0.05) and with Goodenough (P< 0.01) scores. In addition, there was no significant differences between the scores of girls and boy students regarding to the Wechsler, Leiter and Goodenough intelligence scales (P>0.05). Conclusion: the relationship between Leiter scale with Wechsler and Goodenough scales confirms the correctness of present assessment. Slow-learner boy and girl students of 1st grade in elementary school had the same performance on three intelligence scales.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدیه سادات خشوعی | mahdieh sadat khoshou amp apos ei
faculty of educatioon amp;amp; psychology, university of isfahan, isfahan, iran
اصفهان- خیابان هزار جریب - دانشگاه اصفهان- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- گروه روان شناسی- مهدیه خشوعی- 03117932544 09133161116
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
فخری سادات میرلوحی | fakhri sadat mirlohi
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1222-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات