این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۵۰-۵۸
عنوان فارسی
تاثیر آموزش پاسخمحور بر مشکلات رفتاری کودکان ۴تا۶ سال دارای اوتیسم
چکیده فارسی مقاله
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش پاسخمحور بر مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 6 سال دارای اوتیسم انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه شبهآزمایشی با طرح سریهای زمانی دو گروهی بود. 12 نفر (3 دختر و 9 پسر) به شیوه تمامشماری از کودکان دارای اوتیسم مراجعه کننده به کلینیک ذهن زیبا شهر تهران در سال 1391 انتخاب شدند و به تعداد مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 45 روز (هفتهای 3 جلسه، جلسهای 1 ساعت) فقط آموزش پاسخمحور را دریافت نمودند، در حالی که گروه کنترل تنها از روشهای آموزشی و درمانی مدون کلینیک (تحلیل رفتار کاربردی و گفتاردرمانی) بهرهمند شدند. تمامی کودکان با استفاده از مقیاس درجه بندی اوتیسم گیلیام (GARS) 3 بار قبل از مداخله و 3 بار پس از آن ارزیابی شدند. دادهها نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که نمره رفتارهای کلیشهای و مهارتهای ارتباطی در دو گروه آزمایش کاهش یافت، ولی از نظر آماری تفاوت معناداری بین گروه آزمایش وکنترل وجود نداشت (P=0/45). همچنین نتایج بیانگر بهبود معنیدار تعاملهای اجتماعی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بود (P< 0/001). نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزش پاسخمحور بر تعاملهای اجتماعی کودکان دارای اوتیسم تأثیر مثبت دارد، ولی این تأثیر در مورد رفتارهای کلیشهای و مهارتهای ارتباطی معنادار نبود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اوتسیم، آموزش پاسخمحور، مشکلات رفتاری
عنوان انگلیسی
The Effect of Pivotal Response Training on Behavioral Problems of 4-6 Years Old Children with Autism
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This study was aimed to determine the effectiveness of pivotal response training (PRT) on behavioral problems of 4-6 years old children with autism. Materials & Methods: the present study was a quasi-experimental study with time-series design with two groups. Twelve individuals with autism (3 girls and 9 boys) who were attending in Beautiful Mind Clinic at Tehran in 2012 were selected in convenience and divided equally into experimental and control groups. Experimental group participated in 15 sessions (three times in week) and received pivotal response training, but control group received mainstream programs (consists of applied behavioral analysis,and speech therapy) of the clinic. All children were evaluated by Giliam Autism Rating Scale (GARS) 3 times before and after intervention sessions. Data were analyzed by analysis of covariance. Results: The results of analysis of covariance analyse showed that stereotyped behaviors and communication skills were reduced in experimental group, but there were no significant difference between experimental and control groups.(P=0.45). Also, findings showed that social interaction of experimental group improved, compared to that of control group (P< 0.001). Conclusion: We can conclude that pivotal response training program has a positive effect on social interaction of children with autism, but there was no significant effect in terms of stereotype behaviours and communication skills.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Autism, Pivotal response training, Behavioral problems
نویسندگان مقاله
بهناز رجبی شمامی | behnaz rajabi shamami
university of social welfare and rehabilitation sciences
اوین بلوار دانشجو خیابان کودکیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران گروه روان شناسی کودکان استثنایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
معصومه پورمحمدرضای تجریشی | ma amp apos soumeh pourmohammadreza tajrishi
university of social welfare and rehabilitation sciences
تهران اوین بلوار دانشجو خیابان کودکیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
حجت الله حقگو | hojatollah haghgou
university of social welfare and rehabilitation sciences
اوین بلوار دانشجو خیابان کودکیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
اتابک وثوقی | atabak vosouqi
اکبر بیگلریان | akbar biglarian
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-487-7&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات