این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۳، شماره ۴۴، صفحات ۱-۱

عنوان فارسی مدل پاسخگویی اثربخش دانشگاه های دولتی: مطالعه آمیخته
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، بررسی ادراک و نگرش اساتید و صاحب‌نظران نسبت به ابعاد پاسخگویی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران بود. این پژوهش بر مبنای رویکرد آمیخته اکتشافی با مشارکت 309 نفر از اساتید، صاحب‌نظران، مسئولین آموزش عالی و دانشجویان دکتری در سال 1394 انجام شد. هدف مرحله کیفی کاوش مقوله‌های مرتبط با پاسخگویی و فراهم نمودن مبنایی برای طراحی پرسشنامه و مدل مفهومی برای استفاده در مرحله کمی بود. در ابن مرحله مصاحبه نیمه ساختار یافته با سؤالات باز پاسخ با بیست نفر از صاحبنظران برای گردآوری داده ها انجام شد. مصاحبه ها تا آنجا ادامه پیدا نمود که احساس شد جواب های ارائه شده با پاسخ‌های قبلی مشابهت داشته و چیزی به یافته‌ها اضافه نمی کنند و اصطلاحاً یافته های مصاحبه به حد اشباع رسیده است. تحلیل عاملی مرتبه اول و مرتبه دوم و تجزیه و تحلیل مدل معادلات ساختاری در مرحله کمی مدلی را فراهم نمود که روابط بین عوامل متمایز پاسخگویی اثربخش در دانشگاه‌های دولتی را نشان می دهد. یافته‌های پژوهش، مدلی اکتشافی برای توصیف روابط میان شرایط علی پاسخگویی متوازن به نیازهای ذینفعان، راهبردهای پاسخگویی، ابعاد زمینه‌ای و ویژگی‌های محیطی دانشگاه‌های دولتی و پیامدهای حاصل از آن را ارائه می دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Model for Effective Accountability at Public Universities: Mixed Method
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate experts' perceptions and attitudes towards various aspects of public universities accountability in Tehran city. This study used an exploratory mixed methods approach involving 309 faculty members, experts and phd students in 2015. The main purpose of the qualitative phase was to develop a background for a questionnaire and provisional model to be used in the quantitative phase. Participants of the present research included 20 professors and principals of public universities in Tehran who were selected based on repetition logic and were selected in line with the theory which is known as theoretical sampling and it lasted till the collected data reached the point of saturation. Structural equation modeling analysis during the quantitative phase provided a model that shows the relationships of different factors regarding effective accountability. The result of study provided exploratory model to describe the relationship between casual conditions of balanced accountability to the needs of the stakeholders, accountability strategies, context and environmental aspect of Public universities, and outcomes of it.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن شاکری حسین آباد |
دانشجوی دکترای دانشگاه علامه

عباس عباس پور |
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی

حمید رحیمیان |
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

مقصود فراستخواه |
دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات