این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر برنامه آموزشی خانواده محور بر مدیریت دارویی سالمندان مبتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: جمعیت سالمندان در ایران و سایر کشور های جهان رو به افزایش می باشد و بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی در میان این قشر از جامعه شیوع بالایی دارند. افراد خصوصا در بیماری های مزمن به خانواده های خود وابسته اند و خانواده نقش مهمی در تبعیت بیمار از توصیه های درمانی و غذایی دارد و می توان از این منبع جهت ارتقای کیفیت آموزش به بیماران، به خصوص سالمندان استفاده نمود. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی خانواده محور بر مدیریت دارویی سالمندان میتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی انجام شده است. روش کار: این مطالعه تجربی بر روی 84 بیمار سالمند مبتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی در سال 1396 انجام شد. پس از نمونه گیری تصادفی، نمونه ها به روش بلوک بندی به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمون قرار گرفتند. برای گروه آزمون برنامه آموزشی خانواده محور در قالب سه جلسه آموزشی به همراه کتابچه آموزشی ارائه شد و گروه کنترل نیز آموزش های معمول را دریافت کردند. ابزار های پژوهش، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و ابزار مدیریت دارویی جهت کمبود های سالمندان(MedMaide) بودند. مدیریت دارویی، قبل از مداخله و سه ماه بعد، سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری کای دو، آزمون تعمیم یافته دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی در نرم افزار آماری spss نسخه 16 استفاده شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره مدیریت دارویی پس از مداخله، در گروه آزمون 82/1± 80/0و در گروه کنترل 75/3± 42/2 بود و آزمون آماری تی مستقل اختلاف معناداری را بین مدیریت دارویی پس از مداخله، در دو گروه آزمون و کنترل نشان داد (015/0=p  (. نتیجه گیری : برنامه آموزشی خانواده محور بر مدیریت دارویی سالمندان مبتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی تأثیر مثبت داشته است. پرستاران و سایر اعضای تیم درمان، می توانند با همراهی خانواده ها در امر مراقبت، منجر به ارتقای کیفیت و تداوم مراقبت ها شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش خانواده محور، مدیریت دارویی، سالمند، بیماری ایسکمیک قلبی

عنوان انگلیسی The effect of the family-centered educational program on medication management in elderly patients with ischemic heart disease
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The elderly population is rising in Iran and other countries, and chronic diseases such as heart disease are prevalent among this population. People, especially in chronic diseases, depend on their families, and the family plays an important role in patient compliance with therapeutic and nutritional recommendations, and can be used to improve the quality of education for patients, especially the elderly. The aim of this study was to determine the effect of family-centered educational program on medication management in elderly patients with ischemic heart disease  methods: This experimental study was performed on 84 old patients with ischemic heart disease in 1396. After random sampling, the samples were randomly assigned to control and test groups by blocking. For the test group, the family-centered educational program was presented in the form of three training sessions along with an educational booklet and the control group received the usual training. The research tools were demographic information questionnaire and medication management tool for the elderly (MedMaide). Drug management was measured before intervention and three months later. Chi-square, Fisher exact test, independent t-test and paired T-test were used for data analysis. SPSS software version 16 was used.  Results: Mean and standard deviation of medication management score after intervention in the experimental group was 0.80 ± 1.82 and in the control group was 2.42 ± 3.75, and independent t-test showed a significant difference after the intervention, in test and control group (p = 0.015).  Conclusion:  The family-centered educational program had a positive effect on medication management in elderly patients with ischemic heart disease. Nurses and other members of the treatment team can improve the quality and continuity of cares with the help of patients' families.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریبا تباری | Fariba Tabari
Tehran University of medical sciences, school of Nursing and Midwifery
دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران

معصومه ذاکری مقدم | Print Masoumeh Zakerimoghadam
Tehran University of medical sciences, school of Nursing and Midwifery
دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران

زهرا سادات حجازی | Zahra Sadat Hejazi
Tehran University of medical sciences, school of Nursing and Midwifery
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4418-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پرستاری داخلی جراحی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات