این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش خودمراقبتی معنوی بر خودکار آمدی نوجوانان مبتلا به تالاسمی در بیمارستان کودکان طالقانی گنبد کاوس سال ۹۷-۱۳۹۶
چکیده فارسی مقاله مقدمه:درک بیماران ازنقش خود مراقبتی معنوی می­تواند سبب مدیریت بیماری­های مزمن شود.خودکارآمدی مهمترین عامل تعیین کننده درانجام رفتارهای خود مراقبتی است .بر این اساس، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر  آموزش خودمراقبتی معنوی برخودکارآمدی نوجوانان مبتلا به تالاسمی در بیمارستان کودکان طالقانی گنبد کاووس در سال97- 13967انجام گردید. روش کار: این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی تک گروهی است که برروی 34 نوجوان 18-12 ساله مبتلابه تالاسمی مراجعه کننده به بخش تالاسمی بیمارستان کودکان طالقانی شهرستان گنبد کاووس در سال1396-97انجام شد.نمونه­هابه وسیله نمونه گیری در دسترس انتخاب وطی 6 جلسه به مدت 60-45 دقیقه دوباردر هفته تحت آموزش مراقبت معنوی قرارگرفتند.ابزارهای جمع  آوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه  خودکارآمدی عمومی( GSE-10) بود.خودکارآمدی دردومرحله قبل و بعدازمداخله اندازه گیری شد. داده های پژوهش باآمارهای توصیفی(میانگین،انحراف معیاروفراوانی) وآمارهای استنباطی (تی زوجی)واستفاده ازنرم افزار آماری 21-SPSS  موردتجزیه و تحلیل قرارگرفت . یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد 1/47% (16 نفر)از واحد های مورد پژوهش دخترو9/52% (18 نفر) پسربودند.از نظر سنی بیشترین درصد 1/44 % (15 نفر) در رده سنی 18-16  سال و کمترین درصد 5/23 %(8نفر)دررده سنی14-12 سال قرارداشتند.از نظر درآمد 9/55%(19نفر)ضعیف(زیر1میلیون تومان)وازنظرتحصیلات بیشترین درصد1/44% (15نفر) درمقطع دبیرستان وازنظرمحل سکونت بیشترین درصد 76/5% (26نفر) ساکن روستا بودند. میانگین نمرات خودکارآمدی نوجوانان قبل ازمداخله 57/3 17/19 بود .بعدازمداخله میانگین نمرات خودکارآمدی 62/3/44 /26 بود که براساس نتایج ، افزایش  معنی داری را نشان داد (01/0p< و7/7t=).  نتیجه گیری :نتایج پژوهش نشان داد که آموزش خودمراقبتی معنوی تاثیر معنی داری در افزایش خودکار آمدی نوجوانان مبتلا به تالاسمی دارد.با توجه به نتایج حاصل ،برنامه های آموزش خودمراقبتی معنوی بعنوان رویکردی موثر در برنامه ریزی های بهداشتی برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن از جمله تالاسمی پیشنهاد می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خود مراقبتی معنوی، خودکارآمدی، تالاسمی، نوجوانان

عنوان انگلیسی The impact of spiritual self- care education on self- efficacy in adolescents with Thalassemia in Children’s Hospital Taleghani Gonbadkavoos Golestan 2017-18
چکیده انگلیسی مقاله Background:. Understanding patients about the role of spiritual self-care  education can lead to chronic disease management. Self-efficacy is the most important determinant of self-care behaviors. Therefore, this study aimed to investigate the effect of spiritual self-care education on the autoimmunity of adolescents  with  thalassemia. Method:This research is a single-group semi-experimental study that was performed on 34 adolescents aged 12-18 years old with thalassemia referred to thalassemia department of Taleghanis hospital in Gonbad-e-Kavoos city. The samples were taken in 6 sessions for 45-60 minutes two The modules were demo graphic questionnaire and general self-efficacy questionnaire (GSE-10). The self-efficacy was measured in two stages before and after the intervention, and through statistical software 21-SPSS was analyzed. Results:The results of the study showed that the rate of self-efficacy before and after intervention was 19.17 ± 3.57 after26/44 ± 3.62 self-efficacy, which showed a significant difference based on the results of paired t-test (p < 0.01 and 11.7 =) Conclusion: According to the efficacy, spiritual self-care education on adolescent self-efficacy of thalassemia is suggested.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زلیخا ایری | Zoleikha Iri
gol univer
دانشگاه گلستان

حمید حجتی | Hamid Hojjati
, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد علی آباد

گل بهار آخوندزاده | Golbahar Akhoondzadah
, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد علی آباد


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4433-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات