این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
The Journal of Humanities
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۵۳-۸۵
عنوان فارسی
تأثیر اضطراب یادگیری زبان دوم بر مهارت خواندن و درکمطلبِ دانشجویان دانشگاههای ایران
چکیده فارسی مقاله
تحقیق حاضر اضطراب خواندن متون انگلیسی را در دانشجویان ایرانی مطالعه میکند و به دنبال پاسخ به این سوُال است که آیا میتوان گفت اضطراب عمومی کلاس زبان خارجی و اضطراب خواندن به عنوان دو ویژگی متمایز اما مربوط به هم وجود دارند. علاوه بر آن، رابطه اضطراب خواندن با جنسیت، رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل نیز بررسی میشود. جامعه آماری این تحقیق را عده 507 نفر دانشجویان دختر و پسر از رشتههای مختلف تحصیلی از دانشگاههای تهران و شاهد تشکیل میدهد. دادههای تحقیق با استفاده از سه پرسشنامه ”اندازه گیری اضطراب خواندن زبان خارجیِ سایتو و دیگران (1999)“، ”اندازهگیری اضطراب کلاس زبان خارجی هورویتز (1986)“ و پرسشنامه محقق-ساخته گردآوری گردیده است. ابتدا از اعتبار صوری و محتوایی دو پرسشنامه اول اطمینان حاصل شد و اعتبار پرسشنامههای سایتو ومحقق-ساخته به صورت آزمایشی (پایلوت) نیز ارزیابی گردید. سپس اعتبار ساختاری و روائی(آلفای کرونباخ) آنها نیز محاسبه گردید. پس از آن دادههای گردآوری شده با استفاده از تی تست، آنووای یک طرفه، آزمون شفه، آزمون لوین و آمار توصیفی با استفاده از SPSS ، تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که بین اضطران خواندن و اضطراب عمومی کلاس زبان خارجی دانشجویان ایرانی و نیز بین جنسیت و اضطراب خواندن رابطه مثبت وجود دارد. همچنین مشخص گردید که رشته تحصیلی در اضطراب خواندن موُثر است. در خصوص پرسشنامه محقق- ساخته، تاثیر متقابل بین دانشگاه محل تحصیل و اضطراب خواندن مشاهده گردید اما در دو پرسشنامه دیگر در این خصوص تفاوت چشمگیری مشاهده نشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Second Language Learning Anxiety on Reading Comprehension of Iranian University Students
چکیده انگلیسی مقاله
This study is aimed at investigating the general foreign language classroom anxiety levels of Iranian university students through administering Horwitz scale (FLCAS) in addition to examining their reading anxiety through replicating Saito’s reading comprehension anxiety scale (FLRAS). The researchers further checked the former by developing and performing a new five–point Likert type questionnaire (IFLRAS). The psychometric properties of this scale were measured and evaluated, in the first place, to confirm its reliability and validity. To carry out this study, 507 male and female university students of different major types were randomly selected from two national universities (Tehran and Shahed). Also, their reading comprehension anxiety was compared with regard to various variables such as gender, major type (indicating their language proficiency, since more proficient students are apt to be admitted in scientific and technical fields for which higher English entrance mark is required in Iran) and university (which is an indication of length of foreign language instruction, one vs. two semesters of General English course). The data were analyzed using SPSS software. The results obtained through applying Pearson Product Moment correlation, T-test, One way ANOVA, Levene and Scheffe tests revealed that there is a positive relationship between General foreign language classroom anxiety and reading comprehension anxiety(r=0.54). Furthermore, gender can positively affect students’ reading anxiety (t=-2.09).Students of different major types have different reading anxiety levels F(4,491)=6.965 p< 0.01. Two universities are also distinct concerning reading comprehension anxiety levels of their students (t=-2.2o).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا مقدم کیا | moghaddam kiya
assistant professor, university of tehran rzmsk@ut.ac.ir
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://eijh.modares.ac.ir/article_13277_31ad6b6f0acc49f0a9cb5f81cba86d47.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات