این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
The Journal of Humanities، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۳۷-۵۵

عنوان فارسی پیدایش “هنر”: انفجار یا پندار
چکیده فارسی مقاله حدود سه میلیون سال، آنچه در مدارک باستان‌شناختی به چشم می‌خورد مصنوعات سنگی هستند که آهسته‌آهسته در حال تغییرند، اما در حدود 40 هزار سال قبل، در کنار مصنوعات سنگی آثار دیگری ظاهر می‌شود که جنبۀ بصری فوق‌العاده‌ای دارند و عموم پژوهشگران آنها را نخستین آثار “هنری” می‌خوانند. این مجموعه آثار عمدتاً شامل اشیاء قابل حمل، بخصوص پیکرکهایی به اَشکال گوناگون، زیورآلاتی از سنگهای رنگارنگ، و در نهایت نقاشیهای دیواری مجلل می‌شوند. با وجود تنوع فراوان در موضوع و پراکندگی گستردۀ جغرافیایی، آنچه در تمام این آثار بیننده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد مهارت چشمگیری است که انسان در نخستین کارهای تفننی خود در حوزۀ “هنر” به خرج داده است. توجه به نکاتی چون پیدایش نسبتاً ناگهانی، مهارت چشمگیر، کثرت، و وسعت جغرافیایی به بحثهای فراوان و گوناگون در باستان‌شناسی دامن زده است. یکی از مباحثی که ذهن پژوهشگران را به خود مشغول کرده سرعتی است که این آثار “هنری” ظاهر شده‌اند. بوم ساخته هایی هم که روی آنها نقوش هندسی نقر شده است معمولاً اشیاء “هنری” و نمونه‌های آغازین از روند تغییر “هنر” از حالت ساده به حالت پیچیده تلقی می‌شوند. پژوهشها حاکی از آن است که برخی از این تغییرات با تغییرات ریخت‌شناختی همخوانی دارند. اما مشخص نیست که مفهوم و کاربرد این اشیا چه بوده است. چه بسا به جای آثار “هنری” باید آنها را در گروه دیگری از فعالیتهای انسانی قرار دهیم، فعالیتهایی که امروزه به آن نقاشی یا خط‌خطی کردن بی‌هدف (doodling) می‌نامیم. احتمال این فرضیه بالاست، زیرا در مدارک باستان‌شناختی ما کلّی از این خط‌خطیها و نقاشیهای بی‌هدف داریم و کلّی اثر هنری ظریف و پیچیده، اما بین این دو چیزی به چشم نمی‌خورد. مبحث دیگری در این زمینه انگیزه یا نیروی محرک خلاقیت “هنری” است. گروهی از پژوهشگران این امر را به تغییرات طبیعی انسان نسبت می‌دهند. در مدلی که این پژوهشگران مطرح می‌کنند نمودهای مادّی مانند آثار “هنری” زمانی ظاهر می‌شوند که حوزه‌های ادراکی سابقاً مجزا، مانند حوزه‌های فناوری، اجتماعی و طبیعی، به هم متصل می‌شوند و ذهن پویای انسان عاقل دانا (Homo sapiens sapiens) را تشکیل می‌دهند. گروهی دیگر از پژوهشگران نمودهای بصری را رهاورد تغییرات طبیعی و اجتماعی انسان در حدفاصل پایان دورۀ پارینه‌سنگی میانه و آغاز پارینه‌سنگی جدید می‌دانند. در هر حال، چنین به نظر می‌رسد که تمام پژوهشگران قبول دارند که این تحول ناشی از تلفیق مؤلفه‌های زیست‌شناختی و اجتماعی است. دلیلش هر چه می‌خواهد باشد، در این امر تردیدی نیست که انسان در حدفاصل دورۀ پارینه‌سنگی میانه و پارینه‌سنگی جدید در زمینۀ بیان تصویری جهش چشمگیری کرده است. به نظر می‌رسد که محرک این شکوفایی “هنری” نیاز به تمایز اجتماعی بوده، اما آنچه آن را ممکن ساخته تغییر در مداربندی ذهنی و عصب‌شناختی انسان بوده. از آن هنگام “هنر” به زیرسیستمی در سیستم فرهنگی انسان تبدیل شده است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Emergence of “Art”: Explosion or Illusion
چکیده انگلیسی مقاله For some 3 million years, the archaeological record is characterized by stone tools undergoing incremental changes. Then around 40,000 years ago, the monotony of lithics is terminated by a profusion of visual representations, generally considered to be the world’s first objets d’art. This collection include a series of portable objects, especially figurines and, later on, the famous cave paintings from western Europe, as well as lesser-known shell-beads in the Levant and painted slabs in Australia. Despite myriad forms and geographic diversity, the figures of this period consistently exhibit a level of sophistication surprising for humanity’s first alleged dabbling in art. Scholars argue over the rate at which art truly emerged. Natural objects engraved with simple geometric designs have been purported to be artistic precursors — the beginning of a gradual trajectory from primitive to developed art. Scientific analysis has confirmed that the appearance of some of these artifacts is consistent with an anthropogenic origin. However, even if they are man-made, the meaning of these objects is unclear. Rather than representing artistic antecedents, they may belong to a separate class of human activity, more akin to modern doodling. This suggestion seems rather plausible due to the fact that the archaeological record has crude geometric etchings and masterful realistic creations, but very little in between. If these categories are part of the same trajectory, where is the middle of the curve?
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کامیار عبدی |
مدعو دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://eijh.modares.ac.ir/article_5577_e6c1cf75f4b21bb60d6c2fdaef719fb5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات