این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
The Journal of Humanities
، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۹۷-۱۲۱
عنوان فارسی
تحول در نظام پذیرش دانشجو به سبک کنکور سراسری در ایران: نقدی بر بستر تغییر
چکیده فارسی مقاله
مطالعات نظری و تجربی گوناگونی که در کشورهای متفاوت در زمینه آزمونهای پر اهمیت سراسری انجام شده حاکی از تبعات غیر قابل انکاری است که با تغییر و تحول این آزمونها درکیفیت یادگیری، استانداردهای تدریس، وپاسخگویی معتبر به وجود می آید. دراین راستا، سیاستگذاریهای ارزشیابی دهه پیش در ایران نیز تحول اساسی در نظام کنکور-محور پذیرش دانشجورا پذیرا بوده است. آنچه منجر به ایجاد بارقه این تغییر بسیار مهم گردید، در حقیقت، افزایش آسیب ها و آثار منفی مزمنی است که کنکور سراسری طی سالیان متمادی بر برنامه درسی، نحوه و نوع یادگیری، آموزش، و ارزشهای اجتماعی بر جای گذاشته است. اما این نکته را نباید دور از نظر نگه داشت که در بسیاری از موارد تغییر و تحول در آزمونها با موفقیت از پیش ترسیم شده و منظور نظر سیاستگذاران خاتمه نمی یابد. در رفع این معضل، پژوهش های موجود (ویر و رابرت، 1994؛ فکت و همکاران،1999؛ وال و هوراک، 2008) به وضوح نشان از لزوم انجام مطالعات زمینه ای دارد، یعنی بررسی و ارزشیابی بستر تغییر و ویژگیهای زمینه ای که تغییردرآن آغاز و بسط می یابد. لذا بررسی میزان موفقیت، عملی، و مفید بودن تحول نظام پذیرش دانشجو در قالب چنین مطالعات زمینه ای دو چندان ضروری به نظر می رسد. از اینرو، نویسندگان این مقاله با اتخاذ مدل نظری هنریچسن (1989) یعنی "مدل ترکیبی بسط تغییر" که ارزشیابی هر تغییرآموزشی از چندین منظر متفاوت را لازم دانسته، ضمن توجه به ویژگی ها و عوامل موجود در بستر فعلی تغییر به ارزشیابی نقادانه تحول ایجاد شده در نظام پذیرش دانشجو می پردازند. در این مقاله ابتدا به سیاستگذاریهای علمی و همچنین محتوی مرتبط در اسناد رسمی بالادستی که زمینه ساز ایجاد تغییر و تحول در نظام ارزشیابی یادگیری به ویژه تحول آزمونهای سراسری و نظام پذیرش دانشجو بوده پرداخته می شود. سپس سیاست ها، مبانی نظری، و تبعات عملی آزمونهای کنکور سراسری در کنار آزمونهای پذیرش دانشجو در ملاک جدید (سابقه تحصیلی داوطلبان) به طور مبسوط ارائه می گردد. نتایج تحلیلی این تحقیق ضمن اینکه قابل تغییر بودن سیاست ها و پویائی رویکردهای ارزشیابی را مورد توجه قرار می دهد، به تبیین و تحلیل فرصت ها، تهدیدها، و چالش های پیش رو در تغییر و تحول اتخاذ شده می پردازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Reforms in High-Stake University Entrance Examinations in Iran: A Critical ‘Base-line’ Study
چکیده انگلیسی مقاله
A rich research base suggests that high-stakes tests reforms serve as vehicles for promoting quality of learning, standards of teaching, and credible forms of accountability. Iran’s last decade policies to reform its University Entrance Examinations (UEEs) heralded such a case. What sparked off this reform was the long-lasting pernicious impact of the UEEs on curriculum, instruction, learning, and on societal values and access to the upward social mobility. However, attempts to introduce intended changes are often not as effective as their planners hoped. A scrutiny of change ‘antecedent conditions’ as well as its initial ‘process of diffusion’ i.e., a ‘baseline study’ will ameliorate such a failure (Weir & Roberts, 1994, Fekete et al, 1999). Assessing the feasibility of the UEEs reform through such a ‘baseline study’ is a gap in Iran’s reform initiatives. As such, the authors applied Henrichsen’s (1989) Hybrid Diffusion Model (HDM), underscoring an awareness of and a need for evaluation of any changed program from a multiplex of factors, as its theoretical framework to critically evaluate the reformed program. The paper thus first presents the policy deliberations and steering National Documents that pushed through an assessment-led reform in Iran’s education. Then it sketches a detailed discussion of the contextual policies and practices of the long-lasting UEEs program, its alternative and associated stakes. While the results highlight key political dynamics which drove national policymaking, they are suggestive of the challenges, controversies, and risks that thwart the success rate of ideals intended by the underpinning policies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://eijh.modares.ac.ir/article_5572_c81e56cb5977189c85eb11bc8b67d82a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات