این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۴۸۱-۵۰۰

عنوان فارسی تدوین الگوی دانشگاه اسلامی در دیدگاه مقام معظم رهبری بر اساس نظریۀ داده‌بنیاد
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف محققان مقالۀ حاضر، ارائۀ مدلی برای تبیین دانشگاه اسلامی در دیدگاه مقام معظم رهبری بود. روش: به سبب عدم کفایت مدلهای ارائه شده در ادبیات موجود برای تبیین دانشگاه اسلامی و به دست آوردن داده‏هایی متناسب با زمینۀ مطالعه، از روش کیفی نظریۀ داده‌بنیاد استفاده شد. این نظریه در سطح وسیع، یک فرایند، عمل یا تعامل را تبیین می‌کند. این روش، استقرایی و اکتشافی است و به پژوهشگران در حوزه‌های گوناگون امکان می‌دهد به جای اتکا به نظریه‌های موجود، خود به تدوین نظریه از طریق تحلیل مقایسه‌ای مشاهدات اقدام کنند. داده‌های مطالعه از متن بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاهها که در سایت اختصاصی ایشان موجود است، گردآوری شد. یافته‌ها: با طبقه‏بندی مفاهیم، مقوله‏های فرعی و محوری و یافتن مقولۀ هسته‏ای با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مقوله‌های شکل‌دهندۀ دانشگاه اسلامی و روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ظهور یافت که شامل شرایط علّی(9 مقوله)، مقولۀ هسته‏ای(توأمان کردن علم و تقوا)، راهبرد(9 مقوله)، شرایط محیطی(4 مقوله) ویژگی‌های زمینه‌ای(4 مقوله) و پیامدها(4 مقوله) است. نتیجه‌گیری: در این مدل، کانون توجه مقام معظم رهبری(مقولۀ کانونی) پدیدۀ اصلی؛ توأمان کردن علم و تقوا در دانشگاه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشگاه اسلامی، نظریۀ داده‌بنیاد، دیدگاههای مقام معظم رهبری،

عنوان انگلیسی Designing a Model for the Islamic University in the view of the Supreme Leader of the Islamic revolution based on grounded theory
چکیده انگلیسی مقاله Objectives:The present article aims at presenting a model for explaining the islamic university in the view of the supreme leader of the islamic revolution. Method: Due to the inadequacy of the presented models in the literature for explaining the islamic university and obtaining data tailored to the field of study, the qualitative method of grounded theory was used. This theory explains a process, an action, or an interaction on a large scale. This is an inductive and explorative method that allows researchers in various fields to develop their own theory by comparing analysis of observations, rather than relying on existing theories. The date gathered through the text of the statement by the Supreme Leader of the islamic revolution ina meetingwith university students and professors available on his site. Results: By categorizing the concepts, sub-categories and the dicovery of the core category, using the open, axial and selective codification, the islamic university's forming categories and the relations between them emerged in the form of a paradigmatic model that included the causal conditions (9 categories), and the consequences (4 categories), contextual conditions(4 categories), the core category (combining science and virtue), the strategy (9 categories), the environmental conditions (4 categories).Conclusion: In this model, the attentionfocus of the Supreme Leader (main Category) is the main phenomenon: combining science and virtue in the university.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن شاکری |
دکترای مدیریت آموزشی و استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد

زهرا اکبری |
دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه یزد.

سید علیرضا هوشی السادات |
دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_598_421d8f0925dca0b98acfbf4ddaa9a653.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-1418805.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات