این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۵۷۵-۶۰۴

عنوان فارسی بافت‌نگاری سازوکار‌های رهبری برای توسعۀ فرهنگ در دانشگاه اسلامی در چارچوب مدل توسعۀ‌ نظامهای رفتاری
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف بافت‏نگاری سازوکارهای رهبری به منظور توسعۀ فرهنگ در دانشگاه اسلامی انجام شده است. روش: در این پژوهش با استفاده از روش سنتزپژوهی، به بررسی و مداقه در پیشینۀ پژوهشی و سازوکارهای شناسایی شدۀ رهبران برای شکل‏دهی یا توسعۀ فرهنگ پرداخته شد؛ پس از آن با ارائۀ دسته‏بندی مجددی از سازوکارهای مذکور در قالب مدل توسعۀ نظامهای رفتاری مبتنی بر ابعاد مفهومی، ساختاری و عملکردی، روندهای لازم برای توسعۀ فرهنگ در دانشگاهها مشخص شد. یافته‏ها: بر مبنای راهکارهای سه‏گانه: در بعد مفهومی، تبیین و شفاف‏سازی مأموریت و ارزشهای سازمان؛ در بعد ساختاری، تطبیق ساختارهای فیزیکی و سیستم‏های سازمانی با ارزشهای جدید و در بعد عملکردی، ایفای فرایندهای عملیاتی در سازمان به منظور بروز و نهادینه‏سازی ارزشهای جدید، سرفصلهای توسعه در فرهنگ دانشگاه اسلامی شناخته شده‏اند. نتیجه‏گیری: اگر از زوایۀ مدل توسعۀ نظامهای رفتاری به مقولۀ فرهنگ در دانشگاه اسلامی توجه شود، سازوکارهای مفهومی، ساختاری و عملکردی مذکور در دو بعد محیط درونی و بیرونی نمود خواهند داشت. به عبارت دیگر برخی از این سازوکارها درون محیط دانشگاه و برخی دیگر به منظور مرزگستری دانشگاه در محیط بیرونی اتفاق می‏افتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Re-Contextualization of Leadership Mechanisms for Developing Culture in Islamic University Based on "Behavioral Systems Development" Model
چکیده انگلیسی مقاله Mohammadi, M. **** Objectives: The main purpose of this research is re-contextualizationof leadership mechanisms for developing culture in islamic university. Method: In this research, literatures and identified leadership mechanisms for shaping or developing culture was investigated by "the research synthesis" method. Then, re-grouping of mentioned mechanisms was presented based on behavioral systems development model and conceptual, structural and functional dimensions. So, necessary procedures for developing culture in universities was determined. Results: The results of the research indicate the following aspects as the headlines of developing culture in islamic universities:explaining and clarifying the mission and values of the organization in conceptual dimension, matching physical structures and systems with new values in structural dimension, implementing functional processes in the organization in order to institutionalize new values in functional dimension. Conclusion: With regards to behavioral systems development model to culture in Islamic university, the conceptual, structural and functional mechanisms will be reflected in two dimensions of internal and external environment. In other words, some of these mechanisms occur within the campus and others in the external environment in order to border extending of the university.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رحمت الله مرزوقی |
دکترای برنامه‏ریزی درسی. استادتمام گروه مدیریت و برنامه‏ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی، دانشگاه شیراز

زینب پیروی‏ نژاد |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز.

جعفر ترک ‏زاده |
دکترای مدیریت آموزشی؛ دانشیار گروه مدیریت و برنامه‏ریزی آموزشی دانشگاه شیراز.

مهدی محمدی |
دکترای برنامه‏ریزی درسی؛ دانشیار گروه مدیریت و برنامه‏ریزی آموزشی دانشگاه شیراز.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_602_10b34f987c15b6e478dc4e838cdb06db.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-1418809.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات