این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
The Journal of Humanities، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۱۷-۱۳۲

عنوان فارسی محدودیت های بلوغ و یادگیری زبان دوم توسط زبان آموزان ایرانی
چکیده فارسی مقاله بلوغ، همواره بر یادگیری زبان دوم تاثیر دارد. عده¬ای از زبان شناسان کاربردی و روانشناسان معتقدند که پس از سن بلوغ که اتفاق آرا بر آن است که در سن 13 سالگی رخ می دهد یادگیری زبان دوم توسط زبان آموزان همانند یادگیری زبان اول نمی باشد. همچنین پیشینه مطالعاتی نشان می دهد که یادگیری تلفظ بیش از دیگر مهارتهای زبان تحت تاثیر محدودیتهای سنی قرار می گیرد. با این وجود هنوز کسی به صورت جدی ارتباط بین محیط یادگیری و یادگیری گویش وران بومی را مطالعه نکرده است. این مطالعه به بررسی یادگیری زبان توسط زبان آموزان ایرانی که یادگیری زبان را قبل از سن بلوغ آغاز نموده¬اند و همچنین یادگیری زبان دوم توسط کسانی که زبان دوم را در یک کشور انگلیسی زبان فرا گرفته اند ، می پردازد. برای انجام این کار 120 نفر متشکل از چهار گروه 30 نفری انتخاب شده اند . گروه اول انگلیسی آموزانی میباشند که زبان دوم را قبل از سن بلوغ در ایران فرا گرفته اند. گروه دوم انگلیسی آموزانی می باشند که زبان دوم را پس از سن بلوغ در ایران فرا گرفته اند. گروه سوم و چهارم کسانی می باشند انگلیسی را در یک کشور انگلیسی زبان به ترتیب بعد و قبل از سن بلوغ فرا گرفته اند. داده های این تحقیق بوسیله یک آزمون مهارت گفتاری جمع آوری شده است. سپس تلفظ گویش وران توسط انگلیسی زبانان بومی ارزیابی شده است. از آزمون تحلیل واریانس جهت تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که بین نمره تلفظ چهار گروه تفاوت معنا دار وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی نشان میدهد که هر چهارگروه با هم تفاوت دارند به این معنا که زبان آموزانی که قبل از سن بلوغ زبان انگلیسی را در یک کشور انگلیسی زبان آموخته اند عملکرد بهتری نسبت به کسانی که قبل از سن بلوغ زبان را در ایران فرا گرفته اند، دارند. نتایج همچنین نشان داده است که فراگیرانی که قبل از سن بلوغ انگلیسی را فرا گرفته اند عملکرد بهتری نسبت به آنهایی که پس از سن بلوغ شروع کرده اند داشته اند. لذا نتیجه گیری می شود که عوامل مربوط به بلوغ و محیط یادگیری در یادگیری تلفظ توسط زبان آموزان ایرانی دخیل می باشند. چنانکه یادگیری تلفظ به طور بسیار صحیح و همانند یادگیری زبان اول مد نظر می باشد آموزش زبان در سنین پایین توصیه می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Maturational Constrains and Second Language Acquisition by Iranian Second Language Learners
چکیده انگلیسی مقاله Second-language (L2) acquisition is generally thought to be constrained by maturational factors that circumscribe a critical period for native-like attainment. Consistent with the maturational view are age effects among learners who begin L2 acquisition prior to, but not after, closure of the putative critical period. Some studies indicate that native-like acquisition of a second language by learners after critical period rarely happens. Some subsequent studies do not support the critical period account of L2 acquisition constraints, however. Accordingly, this study was undertaken to investigate the impacts of maturational constraints on native-like attainment of second language accent, pronunciation, and intonation by Iranians who spent some years in English-speaking countries. The performance of 120 Iranian late and early arrivals was evaluated using a 6 point semantic differential scale. Descriptive and inferential statistics (independent sample t-test and ANOVA) were run (p≤ .05) to analyze the data. In keeping with other researchers, the results of the study indicate that L2 native-like attainment is constrained by the age of language learners. The results also indicate that late language learners who lived in an English-speaking country acquired near native-like proficiency whereas the late language learners who lived just in Iran were not able to acquire near native-like pronunciation. We also found modest evidence of native-like attainment among late learners.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله گودرز علی بخشی |
tarbiat modares university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

علی کاظمی |
tarbiat modares university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://eijh.modares.ac.ir/article_5559_ecd1fb546c7b85e30d52b6e7c23f946f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات