این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
The Journal of Humanities، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۲۳-۳۷

عنوان فارسی سینمای ناتمام کیارستمی و بازتاب‌های پسامدرن آن
چکیده فارسی مقاله سینمای کیارستمی، به مثابه نمونه بارزی از ظرفیت جهانی شدن فرهنگ نمایشی ایران و با تأکید خاص بر نقش مشارکت تماشاگران در فرایند معناسازی فیلم، تأملاتی پسامدرن را برمی‌انگیزد. برخی ازمهم‌ترین وجوه خاص این نوع سینمای نیمه-برساخته عبارتند از: سبک خود-بازتابنده ، بعدنمایی‌های نمودارگونه، روایت‌های بینا بین و کمینه‌گرایی فردی. ارزشمندترین دستاورد پسامدرن این نوع سینما، برجسته سازی فرایند معناسازی در حین تجربه بی‌واسطه فیلم است. به‌علاوه، نماهای نزدیک فیلم‌های اخیر او، واحدهای معناساز مستقلی هستند که به نحوی فزاینده عامل تکثیر و تولید بی‌وقفه احساس و عاطفه‌ای شرقی است. از این حیث، سبک خلاقانه کیارستمی قابل تفسیر و تطبیق با برخی از مهم‌ترین آرای متفکران سینمای پسامدرن نظیر ژیل دلوز است. فیلم‌های اخیر او، در حقیقت، با بهره‌گیری از جلوه‌هایی واقعگرا وعناصری بومی، روایتگر میکرو درام‌های نوینی است که در بینا بین شکاف میان نماهای نزدیک و دریافت فعال مخاطبان خود شکل می‌گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیارستمی، سینمای ناتمام، پسامدرنیسم، ژیل دُلوز، نقد و نظریه،

عنوان انگلیسی Kiarostami’s Unfinished Cinema and its Postmodern Reflections
چکیده انگلیسی مقاله Kiarostami’s unfinished cinema emphasizes the importance of audiences’ involvement in a movie by using postmodern images. Some essential points of critically reading his, so-called half-created cinema, could be summarized as self-reflexive style, diagrammatical perspectives, in-between narratives,and Individual minimalism. The main postmodern achievement of this cinema is focusing on the process of creating meaning through the experience of film. Furthermore, the close-ups function as separate independent units that are constantly generating their implicit affections. In this respect, Kiarostami’s unusual works are interpretable by Deleuze’ some neologism like affection-image. The films are some affective micro-dramas formed in a gap between the audiences’ receptions and the close-ups. Despite their postmodern reflections, unfinished movies have no strict disciplines that may limit the process of creating meaning. This paper attempts to present a new approach of reading Kiarostami as an increasing global interest.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله mohammad جعفر یوسفیان کناری | mohammad jafar yousefian kenari
faculty of arts, tarbiat modares university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

مصطفی مختاباد امریی | mokhtabad amrei
faculty of arts, tarbiat modares university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://eijh.modares.ac.ir/article_5538_aa3b935768362ed442388f10c60f3a21.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات