این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
The Journal of Humanities، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۵۵-۷۱

عنوان فارسی چارلز تیلور: ویژگی‌های استعلایی انسان و دو قرائت از لیبرالیسم
چکیده فارسی مقاله چارلز تیلور، فیلسوف کانادایی، اظهار می‌دارد که "لیبرالیسمِ معطوف به رویه"، ازآن‌رو که نمی‌تواند توجیهی برای پیشبرد "خیر عمومی" در جامعه ارائه کند، قابل تداوم نیست و نیز نسبت به واقعیات سیاسی و اجتماعی بی توجه است. این امر از آن جا ناشی می‌شود که هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی نهفته در این نوع از لیبرالیسم "ویژگی‌های استعلایی" هویت انسانی و شکل‌گیری آن به شیوه "گفت و گویی" را نادیده می‌گیرد. در مقابل، وی قرائتی از لیبرالیسم را ارائه می‌کند که به پیشبرد اهداف جمعی همانند "بقای فرهنگ" توجه می‌کند و بر ویژگی‌های استعلایی مزبور نیز متکی است. با این حال، ادعای وی در مورد آن‌که "لیبرالیسم مبتنی بر حقوق" قابل تداوم نبوده و قرائت وی از لیبرالیسمِ پیشبرنده اهداف جمعی بر مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی اتکّا دارد، قانع کننده نیست. اگرچه این دیدگاه تیلور پذیرفتنی است که نظریه‌های عدالت مبتنی بر حقوق نمی‌توانند تعقیب اهداف جمعی مانند بقای یک فرهنگ یا زبان را (که جوامع لیبرال عموماً به پیشبرد آن ها مبادرت می‌ورزند) توجیه کنند، اما اهداف مزبور به بقای جامعه یا حتی ویژگی‌های لیبرالی آن معطوف نیستند، بلکه صرفاً حفظ تمایز یک جامعه از سایر جوامع را مد نظر دارند. به سخن دیگر، ناتوانی لیبرالیسم معطوف به رویه در توجیه این اهداف به معنای بی‌توجهی آن به ویژگی‌های استعلایی شکل‌گیری هویت آدمی نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Taylor: Transcendental Conditions of Human Agency and Two Versions of Liberalism
چکیده انگلیسی مقاله Taylor argues that procedural liberalism is not viable, or is insensitive to the conditions of social and political possibility, since it cannot justify the political furtherance of common goods. This is because the ontology and epistemology behind it disregard the “transcendental conditions” of human identity and the “dialogical” way of its formation. Taylor’s own version of liberalism, on the other hand, does not eschew promoting collective goals, such as cultural survival, and is supported by these transcendental conditions. However, his charge of non-viability against the liberalism of rights, and his argument for a liberalism of promoting collective goods, on epistemological and ontological grounds, are not convincing. Although he is right that rights-based theories of justice cannot account for promoting collective goals, such as a culture or a language, that liberal societies at large advance, these are goals that go beyond ensuring the survival of the society or its liberal characteristics, and are about preserving the distinctness of the society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید محمد علی تقوی | seyed mohammad ali
dept. of politics, ferdowsi university of mashhad
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://eijh.modares.ac.ir/article_5540_9bb86e6d0bf74589941e73fb56749a23.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات