این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
The Journal of Humanities
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۳۱-۴۴
عنوان فارسی
مطالعه تطبیقی نقش تأملات مذهبی- سیاسی قم، ری، بغداد و خراسان بر شیعیان قرن سوم هجری
چکیده فارسی مقاله
چند پارگی سیاسی ایران قرن سوم مؤثر در تنوع تأملات و توسعه تعاملات متقابل مذهبی بود. مرجئه و حنیفه توانسته بودند با کارکرد تودهگرایی و تساویانگاری تأثرات عمیقی را در ایران و بین موالی بگذرانند. در اواسط قرن سوم هجری، پهنه نفوذ مکتب شافعی با ربایش شهرهایی مثل ری، نیشابور و سمرقند وتاشکند، تسلیط تأمل حنفی – حنبلی را محدود کرد که نرخ تجمع شهرنشینی ناشی از کثرت جلب موالی از مناطق اقماری و روستاها به شهرهای مذکور، بیتأثیر در این روند نیست. مناسب بودن جغرافیای سیاسی ایران و تلاشهای خط شیعی زیدی با رنگ معتزلی علیه طاهریان باعث شد مه حتی سامانیان نیز در حذف کامل ریشه جامعه شناختی تأمل مذکور در بخشهایی از ایران توفیق نیابند. داعیان اسماعیلی هم بهویژه در خراسان اواخر قرن سوم، تلاش سابق بر تغییر تأمل مذهبی روستایی را در یک جایگشت، به تأثیر بر تغیر اعتقادی نخبگان سیاسی – شهری تبدیل نمودند. آشکارترین سرمایهگذاری برای تمایلات امامی – شیعی ری توسط احمد بن حسن مادرانی صورت پذیرفت. کلین ری نیز شاهد طلوع شخصیت محمدبن یعقوب به عنوان رابط امامی – روائی بود مه توانست یک راهکار با قرائت قمی برای جامعه امامی بغداد در زمینه عقلگرایی و انطباق نظریه سازمان جامعه در طول غیبت ارائه دهد. جمعبندی پایه ارتباط بین جمعیتی امامی در نیشابور، ری، قم، مرو و بلخ قرن سوم فراتر از یک لایه روبنای تبادلات صنفی است، بهویژه که قم در سایه اشعریان اواخر قرن سوم، بهدلیل وجود نخبگان علمی غالب در جامعه شهری مذکور، شاهد تمرکز امامیه و برنامهریزی توسعه اعتقادی – اقتصادی بود. نظریه آندره نیومن – ویلفرد مادلونگ، دان لوپ و پلت در این حوادث محل تأمل و بررسی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اشعریان، شیعه، مستشرقین، موالی،
عنوان انگلیسی
A Comparative Study on the Role of the Religious and Political Thoughts of Qom , Ray , Baghdad and Khorasan on Shiites of the Third Century
چکیده انگلیسی مقاله
In the third century, the political multiplicity of Iran was influential on various thoughts and expansion of the opposite religious interactions. Benefiting from the attention towards the masses of people and equalizing among them, Murjae and Hanafiae could affect Iran and missionaries deeply. In the middle of the third century, with the Shafei’s influence in the fascinating cities of Ray, Neishabur, Samarghand and Tashkand, limited the dominance of Hanafi-Hanbali thoughts. The increase of city dwelling caused by the attraction of missionaries from countryside and villages to these cities would have been another factor in this process. The appropriateness of political geography and the struggling of Zaydieh Shiite direction , tinged with Motazeli thought , against Taherian caused that even Samanid did not succeed in eradicating the social roots of this course in some parts of Iran. In Khorasan, at the end of the third century, Ismaeli missionaries gave priority to change rural religious thought into the alteration of urban political elites’ beliefs. It was Ahmad Ibn Hassan Maderani, who put some emphasis for Imami –Shiite thought in Ray. Kolein in the outskirt of Ray, witnessed the appearance of Mohammad Ibn Yaghub( Jacob ) , the Imami narrative connector , who could present a pattern with Qomi view , for the rationalizing and reconstructing the society of Imami people of Baghdad. It should be noted that the connecting base among Imami populations in Neishabur , Ray, Qom , Marve and Balkh of the third century was something beyond the exchanges of trade ::union::s , in particular , it was Qom ,benefiting from the scholarly elites who were in majority, that in the light of Asharites at the end of the third century witnessed the centralization of Imamieh and planning for faithful or economic expansion . In this case, the ideas of Andrew Newman, Wilfred Madelung , Donlop and Pelt are disputable.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Asharies, Missionaries, Orientalists, Shiite
نویسندگان مقاله
محمد علی چلونگر | mohammad ali
department of history, university of isfahan
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
اصغر منتظرالقایم |
department of history, university of isfahan
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سید میرحسین علامه | seyyed mirhossein
department of history, university of isfahan
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://eijh.modares.ac.ir/article_5324_162903fc0233e23abe8791ace67a3a26.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات