این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
The Journal of Humanities، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۴۳-۱۶۶

عنوان فارسی روش‌شناسی تفسیر قرآن در روایات تفسیری شیعه
چکیده فارسی مقاله در کتب تفسیر اثری شیعه، حدود 14000 روایت تفسیری نقل شده است. در سده دوازدهم هجری بیشتر این احادیث در دو مجموعه بزرگ تفسیری به نامهای نور الثقلین تألیف ابن جمعه حویزی (1112م) و البرهان فی تفسیر القرآن نوشته سید هاشم بحرانی (1107م) گردآوری شد. این احادیث را می‌توان به طور کلی به سه دسته تقسیم کرد: دسته اول، احادیثی هستند که به تبیین معانی ظاهری آیات قرآن می‌پردازند؛ دسته دوم، از این احادیث به تشریح معانی باطنی قرآن می‌پردازند؛ دسته سوم، روایاتی است که به تطبیق مفاهیم قرآنی بر اشخاص و گروه‌های خاص پرداخته است، این دسته در حوزه تفسیر شیعی به «روایات جری و تطبیق» نام برده شده است و این نام از روایاتی اقتباس شده مه می‌گوید، «تأویل قرآن به‌سان مه و مهر به طور دائم بر مدار گیتی در جریان است». بنابر تحقیق انجام شده، شمار 2130 روایت از روایات تفسیری موجود به این نوع تطبیقات اختصاص دارد. به طور مثال، در بسیاری از این روایات، آیات قرآن بر پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت (ع) منطبق شده است. برخی از مفسران شیعه مانند علامه طباطبایی، جری و تطبیق را شیوه درستی دانسته‌اند مه اهل بیت در تفسیر قرآن به کار برده‌اند. از طرف دیگر، برخی منتقدان شیعه مانند دکتر محمد حسین ذهبی در کتاب «الیفسیر و المفسرون»، این شیوه تفسیری را به شدت مورد تخطئه قرار داده و آن را تفسیر به رأی دانسته‌اند. واقعیت آن است که اگر چه اصل جری و تطبیق می‌تواند مورد قبول باشد، اما نمی‌توان گفت که همه روایات موسوم به روایات جری و تطبیق از طریق اهل بیت به دست ما رسیده است. شمار زیادی از این روایات نه از نظر متن و نه از نظر سند، قابل دفاع نیست.تحقیق نشان داده که حدود نیمی از این احادیث مُسند نیست. همچنین افرادی مه در کتب رجال به عنوان غالی یا فاسد العقیده معرفی شده‌اند، در اسناد بسیاری از این روایات وجود دارند. برخی از این روایات به عبارات مبتذل و مضحک بیشتر شباهت دارند تا به تفسیر قرآن کریم، مانند روایاتی که «بعوضه» در سوره بقره را بر امام علی(ع) تطبیق کرده است! گفتنی است که مطابق برخی از روایات معتبر، امامان اهل بیت علیهم السلام به شدت با اینگونه تطبیقات مخالفت ورزیده‌اند. این مقاله پس از تبیین مفاهیم کلیدی در حوزه تفسیر روایی و عرضه تقسیم‌بندی جامع نسبت به انواع روایات تفسیری اهل بیت، این دسته از روایات تفسیری را که به «روایات جری و تطبیق» موسومند را مورد بررسی قرار داده و به نقد آنها از نظر متن و سند پرداخته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Methodology of Qur'an Interpretation In Exegetical Hadiths of Shi'ah
چکیده انگلیسی مقاله There are nearly 14000 exegetical hadiths, narrated from Prophet's family, collected by some Shi'ah scholars in a number of commentaries well-known as Tafasir –e Ma'thur (traditional commentaries) in Shi'ah. In the 12th century, most of these traditions were collected in the two large collections entitled Al-Burhan fi Tafsir al-Qur'an, the work of Bahrani (d. 1107 A.H), and Nur al-Thaqalayn, the work of Huwayzi (d. 1112 A.H). These hadiths can generally be classified in three categories: 1. the hadiths explaining outward meanings of the Qur'an, 2. the hadiths expressing the inward meanings of the Qur'an, and 3. the hadiths applying the Qur'anic concepts to the certain individuals and groups of people. For example, some verses of the Qur'an have been interpreted as symbols for the Prophet, the Prophet's household and the opponents of the Prophet's family. The last type of traditions is called the hadiths of Jary (flow). The term comes from Shi'ah hadith concerning ta'wil. According to some hadiths, the Qur'an is like the sun and the moon; it flows through history as same as the sun and the moon flows in cosmos. Among 14000 exegetical hadiths of shi'ah, more than 2100 hadiths are classified as hadiths of Jary. These hadiths have been extremely criticized by some of Sunni Muslim scholars. However, some modern Quranic Shi'ah exegetes such as Muhammad Husayn Tabatabayi, the author of Al-Mizan fi Tafsir al-Qur'an hold that it was the method of Imams of Ahl al-bayt to apply a Quranic verse to all things it might be applied to. Nevertheless, our study shows that the numerous traditions in this respect have been fabricated. Many of these hadiths do not possess an authentic chain of narrators. Moreover, most of them came to Shiah hadith books via Ghulat (exaggerators) whom our Imams refused as heretics. In fact some of them are more similar to trite phrases, rather than interpretations of the Quran, like applying "ba'uza" (mosquito)(Q.2:26) to Imam Ali! There are some sound hadiths from the Imams of Shi'ah that they have denied some applications of the verses to themselves. Having clarified main exegetical concepts and presented two classifications of shi'ah exegetical hadiths, this paper examines these kinds of traditions and evaluates them with criticisms in both textual content and narrators through whom these hadiths have been narrated.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد کاظم شاکر | mohamad kazem
dept. of quranic science amp;amp; hadith, university of qom
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)


نشانی اینترنتی http://eijh.modares.ac.ir/article_5329_bb9e7baa1e1a94a02956bc462abb095b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات