این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
The Journal of Humanities، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی تحلیل زبان شناختی ارزشهای خبری در مطبوعات
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر به بررسی زبانشناسانه عوامل گزینش و نگارش اخبار در مطبوعات ایران بر مبنای شاخص های دوازده گانه گالتانگ و روژ می پردازد.تحقیق با طرح این پرسش که عوامل اصلی گزینش علمی خبر کدامند و مطبوعات ایران در اخبار و اطلاع رسانی به مردم تا چه حد از این عوامل استاندارد تبعیت می نمایند در صدد بوده که با جمع آوری پیکره زبانی در غالب سیصد و سه عنوان(تیتر)اصلی از چهار روزنامه کثیر الانتشار کشور به تحلیل زبان شناختی آنها بپردازد. نتایج حاکی از آن است که اولا در بسیاری از موارد مطبوعات ایران در فرایند گزینش و نگارش خبر از اصول گالتانگ و روژ تبعیت نمی کنند و بیشتر متاثر از شیوه های سنتی هستند ثانیا مطبوعات ایران از میان شاخص های دوازده گانه به دو شاخص "ارجاع به شخصیت های برجسته"و"همخوانی"بیشترین وابستگی را دارد و این از نگاه تحلیل گفتمان انتقادی نیز نشانگر نقش تعیین کننده عامل "دسترسی"در رابطه با زبان و قدرت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشهای خبری، تحلیل زبان شناختی، گالتانگ و روژ، گزینش خبر،

عنوان انگلیسی A Linguistic Study of News Values in Iranian Press
چکیده انگلیسی مقاله How does a journalist or an editor decide which news is worthy and which is not? According to some media researchers, they refer to a set of news values. One of the best known lists of such news values have been supplied by Johan Galtung and Marie H. Ruge. An analytical discussion on news values always refers to this list, which initially intended to cover international events. These factors include: 1- Frequency 2- Threshold 3- Unambiguity 4- Meaningfulness 5- Consonance 6- Unexpectedness 7- Continuity 8- Composition 9- Reference to elite nations 10- Reference to elite people 11-Reference to persons 12- Negativity. The current research collected 303 headlines from the front pages of four widely circulated Iranian newspapers: Hamshahri, Keyhan, Shargh and Iran. Out of these headlines, 426 news were distinguished and considered. As such, results show that the factors like reference to elite people (F10) and consonance (F5) play main role in Iranian press. Further Iranian press do not focus on Galtung and Ruge’s news values although, in general, headlines possess one or more of above factors. However, two factors (F10 and F5) show that Iranian press follow traditional process in news selection.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Communication, Communication models, News, News values

نویسندگان مقاله فردوس آقاگل زاده |
department of linguistics, tarbiat modares university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

رضا خیرآبادی خیرآبادی | reza kheirabadi
organization for research and planning


نشانی اینترنتی http://eijh.modares.ac.ir/article_5378_4805c72fe7e14dba1ed6cd3a044736b8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات