این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
The Journal of Humanities
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۸۳-۹۵
عنوان فارسی
زبان تفکر: واقعیتها و خیالها
چکیده فارسی مقاله
در طول تاریخ، محققان امر فراگیری زبان در تلاش بوده اند تا مسئله فراگیری زبان را که ذهن بشر را به خود مشغول کرده است توصیف و تشریح نمایند. در این راستا، دو مکتب فلسفی تجربه گرایی و عقل گرایی همیشه با هم در تعارض بوده اند. یک گروه از مکتب تجربه گرایی (یعنی مثبت گرایان) نقش ذهن را در یادگیری حذف می کنند و ادعا می کنند که قرار گرفتن در معرض زبان به تنهایی می تواند باعث فراگیری زبان شود. از طرف دیگر، طرفداران مکتب عقل گرایی مهمترین نقش در یادگیری زبان را به ذهن منتسب میکنند. این گروه ادعا می کنند که انسان دارای استعدادی ذاتی به نام زبان تفکر است که با قرار گرفتن در معرض زبان طبیعی (مادری) فعال شده و زبان طبیعی را فرا میگیرد. قرار گرفتن در معرض زبان طبیعی که به نظر چامسکی (1980) آینه زبان تفکر است تنها زبان تفکر را فعال می کند و بنابراین نقش عمده ای در کیفیت زبان تفکر ندارد. در این مقاله انتقادی، بحث میشود که علیرغم شهرت و آوازه این نظریه شواهد نظری و تجربی موجود نظریه زبان تفکر را باطل می سازد: توانایی خود تعبیری زبان تفکر(self-(interpretive، عدم دسترسی پردازش های شناختی به مفاهیم حقیقت-مدار (truth-conditional (meaning تجربههای معنادار، عدم امکان آزمون حافظه جهت آزمایش آن، مشکلات نظریه تخصیص دهنی modulaity) ) و ارتباط آن با سیستم مرکزی ذهن و همچنین تکامل بیولوژیکی مشکلاتی هستند که نظریه زبان تفکر را به چالش می کشاند. در پایان این مقاله با در نظر گرفتن مشکلات نظریه زبان تفکر که زیر بنای دستور جهانی چامسکی را تشکیل می دهد ، چار چوبی بر پایه نظریه های ویتگنشتاین و ویگوتسکی ارایه شده است که شاید بتواند پدیده زبان آموزی را بهتر توجیه نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجربه گرایی، دستور جهانی، زبان تفکر، عقل گرایی، مثبت گرایی،
عنوان انگلیسی
The Language of Thought: Myths and Facts
چکیده انگلیسی مقاله
Throughout the years, philosophers and psychologists have striven to solve the mind-boggling question of learning by juxtaposing the two competing theories, namely, empiricism and rationalism. They have usually opted for one and ruled out the other on the grounds that it cannot account for learning because theoretical and empirical evidence discredits it. Since 1965, with the publication of Chomsky's Aspects of the Theory of Syntax in which, he explicitly introduces the notion of Universal Grammar and implicitly employs the term to support Fodor's philosophical view of learning in terms of 'language of thought', the rationalistic arguments seem to have taken over this never-ending and perpetual battle. Here in this article, it is argued that despite its popularity among a good number of scholars, the rationalistic account of learning suffers from serious flaws. A conglomerate of empirical and theoretical evidence challenges the notion of 'language of thought'. Self-interpretive power of the language of thought, inaccessibility of cognitive theories to truth conditional meaning, meaningful experiences, inability to test memory, problems with modularity and regulation are simply some of the arguments that might be raised against the idea of 'language of thought'. Finally, a framework for the acquisition of language is presented.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا طالبی نژاد | mohammad reza
department of english, sheikhbahaee university
علیرضا جلیلی فر | a r
department of english, chamran university
نشانی اینترنتی
http://eijh.modares.ac.ir/article_5375_89854389a075f1c743e7400f59633fd9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات