این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
The Journal of Humanities
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱-۱۴
عنوان فارسی
انعکاس باورهای هخامنشیان بر طراحی نیایشگاهها
چکیده فارسی مقاله
در مورد باورها و اعتقادات هخامنشیان و بویژه شاهان آنها از جمله کوروش کبیر نظریات گوناگون و گاه ضد و نقیضی بیان شده است. اکثر محققان در این زمینه به گفته هرودوت استناد میکنند. هرودوت درباره کیش و آیین هخامنشیان گفته است: "ساختن قربانگاه و معبد نزد ایشان رسم نیست و اعتقاد به این قبیل چیزها را ناشی از نادانی و حماقت میشمارند. بر خلاف یونانیها، معتقد نیستند که خدایان از جنس و ذات بشرند. در آیین ایشان زئوس(اهورا مزدا) نماد گنبد نیلگون آسمان و سرور داناست. رسم آنان این است که بر بالاترین قلههای کوهستان رفته و به درگاه خدا نیایش کرده و قربانی کنند. خورشید، ماه، زمین، آتش، آب، بادها و سایر هستیهای یزدانی و اینها تنها خدایانی هستند که بدون هیکل از همان آغاز، ایرانیان آنها را پرستش کرده و برایشان قربانی می کنند." به هر حال به نظر هرودوت ایرانیان دوره هخامنشی بت و پرستشگاه و محراب نداشتند. برای تحقیق در مورد باورهای آنها و همچنین نیایشگاههای هخامنشیان در این مقاله از بیشترین منابعی که در دسترس بوده استفاده شد و به تمام نظریات محققان اشاره شده است. در مورد آثار مذهبی هخامنشیان، کتیبهها، محرابهای آتش، معابد چهارگوشه و آتشکدهها، محوطههای مقدس یا برزمدان (Barzamdan) و آرامگاههای هخامنشیان که عموماً در محوطههای مقدس قرار داشتند، اشاره شده است. پس از بررسی نیایشگاههای این دوره، نتیجه میشود که از نظر فرم و نقشه بر معابد دورههای پارتی و ساسانی تأثیرگذار بوده و فضای مربع شکل چهارستونی و ایوان ورودی آن در دوره اسلامی و در بناهای قرون اولیه ایران و کشورهای همجوار مشاهده میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آتشکدهها، آثار مذهبی، نیایشگاه، هخامنشیان،
عنوان انگلیسی
Reflection of Achaemenian Beliefs on their Temple Design
چکیده انگلیسی مقاله
Various opinions have been put forward about Achaemenian beliefs and thoughts, especially about the religious beliefs of the Achaemenian kings such as Cyrus the Great. Scholars rely on Herodotus’s statements that “they didn’t look at building temples and altars as a religious tradition, they refer believing in these things as ignorance and foolishness in the converse opinion to Greeks. They didn’t believe that Gods had the same nature of human. In their religion, Zeus (Ahura-Mazda) was the sign of the blue dome of the sky and was a wise master. Their traditions were going to the highest peaks of mountains praying and offering sacrifice to God. Sun, moon, fire, water, wind and other divine existences are only bodiless Gods that Iranians pray and offer them sacrifices.” According to Herodotus Iranians in the Achaemenian era, had no idol, temple and altar. In this article we have used the most accessible sources and references to study Achaemenian religion and their temples. Various opinions from the researchers have been cited here. The historic art of the Achaemenians, the inscriptions, and fire alters quadrangles and fire temples (or Brasmadana) the Achaemenian shrines which were generally located in holy areas are being focused in this article.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Achaemenid, religious art, temple
نویسندگان مقاله
میترا آزاد |
faculty of arts, tarbiat modares university
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمدرضا پورجعفر | mohammad reza pour jafar
faculty of arts, tarbiat modares university.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمود طاووسی |
faculty of arts, tarbiat modares university
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://eijh.modares.ac.ir/article_5417_ff4906aeab31c350c530e8eb4e067e0f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات