این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
The Journal of Humanities، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۲۹-۴۰

عنوان فارسی کثرت‌گرایی و جایگاه دین در جامعه دمکراتیک با تأکید بر دیدگاه رورتی
چکیده فارسی مقاله پرسش درباره جایگاه دین در جامعه دمکراتیک به‌طور مستقیم به نوع کثرت‌گرایی مورد نظر ما مربوط می‌شود. با فرض اینکه تنشهای درون اجتماعی، مشخصه جامعه دمکراتیک است، به‌نظر می‌رسد تردیدی وجود ندارد که باید جایگاهی برای دین و افراد دیندار در آن فراهم باشد. اتخاذ دیدگاهی مناسب در باب کثرت‌گرایی برای جامعه دمکراتیک حیاتی است. دست‌کم دو روایت در خصوص کثرت‌گرایی مطرح است: قیاس‌ناپذیر یا رادیکال و قیاس‌پذیر یا ملایم. در این مقاله استدلال شده است که تبیین قیاس‌ناپذیر در باب کثرت‌گرایی هم از حیث نظری (مانند ناممکن بودن نقد بیرونی) و هم از حیث عملی (مانند جایگزینی متقاعد کنندگی با زور) با مشکلات جدی مواجه است. رورتی از کثرت‌گرایی قیاس‌پذیر جانبداری می‌کند البته براساس قراردادهای عملی یا مهارتهایی از نوع "دانش مهارتی" بدون فرض هرگونه فراروایت یا راهنمای ترجمان میان آموزه‌ها یا دیدگاههای رقیب. اما در مقاله حاضر، هماهنگ با نظر دیویدسون اظهار شده است که نوعی ترجمان میان دیدگاههای رقیب، اجتناب‌ناپذیر است. به‌علاوه، بر این نکته نیز استدلال شده است که کثرت‌گرایی قیاس‌پذیر را نمی‌توان تنها به مهارتهایی از نوع دانش مهارتی محدود کرد بلکه به نوعی از بصیرتهای نظری نیز نیاز است. این دیدگاه از کثرت‌گرایی نه تنها باب گفتگو را باز می‌کند، بلکه مبنایی برای رفع تفاوتها یا تعارضهای تصنعی میان دیدگاههای رقیب را نیز فراهم می‌آورد. البته تفاوتهای واقعی می‌تواند باقی بماند و باید در مورد آنها تساهل ورزید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دمکراسی، دین، رورتی، فراروایت، قیاس (نا)پذیری، کثرت‌گرایی،

عنوان انگلیسی Pluralism and the Place of Religion in a Democratic Society: Emphasizing Rorty’s View
چکیده انگلیسی مقاله Asking about the place of religion in a democratic society refers straightforwardly to the kind of pluralism we adopt. Given that intra-societal tensions mark out a democratic pluralistic society, then it seems that there is no doubt that there should be a place for religion and religious people in it. What is crucial for a democratic society is taking a suitable view on pluralism. There could be, at least, two versions of pluralism: Incommensurable or radical and commensurable or moderate. It is argued that the incommensurable account of pluralism confronts with serious problems both theoretically (like the impossibility of outer critique) and practically (like replacing persuasion with force). Rorty advocates a commensurable pluralism based on pragmatic conventions or “know-how” skills without any meta-narrative or translation manual among the doctrines of rival views. However, along with Davidson, it is stated that some kind of translation among the rival views is inevitable. In addition, it is argued that commensurable pluralism could not be limited to merely know-how skills and it needs some know-that insights. This view of pluralism not only opens the door of dialogue, but also provides a basis for removing superficial differences or conflicts between the rivals. Real differences, however, could remain and should be tolerated.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله خسرو باقری |
tehran university, chamran highway, jalale ale-ahmad ave.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://eijh.modares.ac.ir/article_5419_6efe1d5de314036558343ba8f502e51e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات