این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۷، شماره ۶۸، صفحات ۲۲-۴۳

عنوان فارسی پیشبینی فاصله با هدف مسیر شغلی بر اساس استرس مسیرشغلی، بازخورد در مورد هدف مسیرشغلی و رشته تحصیلی دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله هدف: فاصله با هدف مسیرشغلی شکافی است بین جایگاه فعلی و جایگاه مطلوبی که فرد برای آیندۀ شغلی‌اش در نظر گرفته است. هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی فاصله با هدف مسیرشغلی بر اساس استرس مسیرشغلی، بازخورد در مورد هدف مسیرشغلی و رشتۀ تحصیلی دانش‌آموزان بود؛ روش: جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیۀ دانش‌آموزان پایۀ چهارم دبیرستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 بود. از این جامعه، نمونه‌ای به حجم 450 دانش‌آموز (225 پسر و 225 دختر) به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شد. به‌منظور گردآوری داده‌ها از مقیاس فاصله با هدف مسیرشغلی (کرید و هود، 2015)، پرسش‌نامۀ استرس مسیرشغلی (چوی و همکاران، 2011) و مقیاس بازخورد در مورد هدف مسیرشغلی (هو، کرید و هود، 2016) استفاده شد. روش پژوهش همبستگی بود. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و آمارۀ رگرسیون چند متغیره به روش گام‌به‌گام تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین استرس مسیرشغلی، بازخورد منفی در مورد پیشرفت، بازخورد منفی در مورد مناسب بودن هدف، بازخورد منفی در مورد ارتقاء و رشتۀ تحصیلی با فاصله با هدف مسیرشغلی رابطۀ مثبت معنی‌داری وجود داشت. در مجموع متغیرهای استرس مسیرشغلی، بازخورد منفی در مورد مناسب بودن هدف بازخورد منفی در مورد پیشرفت و رشتۀ تحصیلی 63/0 واریانس متغیر ملاک یعنی فاصله با هدف مسیرشغلی را تبیین می‌کرد؛ در نتیجه می‌توان فاصله با هدف مسیرشغلی دانش‌آموزان را به کمک استرس مسیرشغلی، بازخورد در مورد هدف مسیرشغلی و رشتۀ تحصیلی پیش‌بینی کرد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، ضروری است که مشاوران مدارس، والدین و سایر اطرافیان مهم به دانش‌آموزان کمک کنند تا در مورد جایگاه فعلی‌شان از نظر تحصیلی و جایگاه ایده‌آل‌شان برای آینده تأمل کنند؛ هم‌چنین آن‌ها را یاری کنند تا فاصلۀ بین این دو را بررسی کنند و در نهایت فنون و اقداماتی را به آن‌ها آموزش دهند تا در راستای کاهش این فاصله بکوشند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Predicting Career Goal Discrepancy based on Career-Related Stress, Career Goal Feedback, and Field of Study in Students
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Career goal discrepancy is the perceived gap between the current state and future state that the person considers for his or her career future. The purpose of the study was to predict career goal discrepancy by career-related stress, career goal feedback, and field of study in students. Methods: The statistical population of the study includes all senior students in Isfahan during 2016-2017. From this population, 450 students (225 male & 225 female) were selected through random stratified sampling. Career Goal Discrepancy Scale (Creed & Hood, 2015), Career-Related Stress Inventory (Choi et al, 2011), and Career Goal Feedback Scale (Hu, Creed & Hood, 2016) were used for data collection in this  correlational study. Data were analyzed using correlational and multiple-regression methods. Findings: Results showed a positive and meaningful correlation between career-related stress, negative feedback about progress, negative feedback about goal suitability, and field of study with career goal discrepancy. Also, career-related stress, career goal feedback, and field of study predicted career goal discrepancy with  coefficient of determination of 0/63. This means that career goal discrepancy can be predicted by career-related stress, career goal feedback, and field of study. Results: It is necessary that school counselors, parents, and other people important to the students think about their current academic state and their ideal state into the future; then help them in order to evaluate the discrepancy between these two, and eventually teach them techniques and actions to reduce this gap.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پریسا دوستانی | Parisa Doostani
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان

احمد صادقی | Ahmad Sadeghi
University of Isafahan
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-366-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-1419900.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات