این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
The Journal of Humanities، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۴۱-۱۴۷

عنوان فارسی خوانش هرمنوتیکی و دیالکتیکی فارابی از منون و گورگیاس
چکیده فارسی مقاله در بستر فلسفه تطبیقی و بینا فرهنگی نوع مواجه یک فیلسوف با فیلسوف دیگر مسأله بسیار مبنایی است. با توجه به این نکته مواجه خاص فارابی با دو همپرسه افلاطون به نام منون و گورگیاس بررسی می‌شود. مواجه او در قالب اصطلاح و عنوان خوانش دیالکتیکی و هرمنوتیکی قابل طرح است. در این عبارت هرمنوتیکی اشاره به آن دارد که بین فارابی و متون منون و گورگیاس و نیز در درون این دو متن سطوح، لایه‌ها و واسطه‌های متعدد و متفاوتی وجود دارد؛ دیالکتیکی بدین معنا است که خوانش وی به‌صورت سوال و جوابهای مفید و مختصر است و در نهایت، خوانش یعنی ساختن معنا با عنایت به متن و زمینه. ویژگیهای خوانش هرمنوتیکی و دیالکتیکی فارابی از منون و گورگیاس عبارت است از: وی این دو همپرسه را براساس مضمون یا موضوع آنها بمثابه دو بخش یا سطح در کل فلسفه افلاطون خلاصه می‌کند، از این رو برای فهم این دو همپرسه باید آنها را در بستری وسیعتر قرار داد که در آن این دو با کل و نیز همپرسه‌های قبل و بعد از خود ارتباط دارند. علاوه بر آن، گورگیاس در ارتباط با یا در مجموعه‌ای از همپرسه‌ها قرار دارد که در مجموع شبکه‌ای را در پیوند با منون برقرار می‌سازند. براساس روایت فارابی فلسفه افلاطون با پژوهش در باب کمال انسان به‌عنوان اولین سطح در همپرسه الکیبیادس اول شروع می‌شود. برای این کمال به شناخت نیاز است که همپرسه تئاتتوس به‌صورت مضمونی به این سطح دوم می‌پردازد. وی پس از آن متوجه پژوهش در باب سعادت در همپرسه فیلبوس و چگونگی شناخت آن در پروتاگوراس می‌شود. همچنین، افلاطون در خصوص کیفیت و چگونگی کسب این دانش خاص در همپرسه منون به جستجو می‌پردازد. بنا به گفته فارابی در منون (به معنای ثابت) به‌عنوان سطح پنجم فلسفه افلاطون وی به دنبال این مهم است که آیا کسب این دانش میسر می‌باشد و در صورت مثبت بودن با چه روشی این کار باید انجام شود. در این راستا، افلاطون مورد روایت فارابی این چنین شناختی را از طریق صناعت/تخنه ممکن می‌داند. از این رو قدم بعد جستجو و یافتن این قبیل صناعات معروف در میان شهروندان شهرهای مختلف است. بنا به گفته فارابی صناعات مذکور برای افلاطون شش تا است که با قیاس کلامی در همپرسه اوتیفرون شروع و با مقوله زبان، شعر، خطابه، سفسطه ادامه یافته و به صنعت دیالکتیک در همپرسه پارمنیدس پایان می‌پذیرد. بنا بر روایت فارابی گورگیاس (به معنای خدمت) پس از همپرسه ایون در باب شعر و قبل از سوفیست درباره سفسطه قرار دارد. در این متن افلاطون در پی این دو مسأله است که آیا این صنعت به ما شناخت یا صرفاً روش داده و چه میزان از این صنعت شناخت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خوانش، دیالکتیک، مواجه، هرمنوتیک،

عنوان انگلیسی Farabi Hermeneutical and Dialectical Reading of Meno and Gorgias
چکیده انگلیسی مقاله In the context of comparative and intercultural philosophy the approach and engagement of one philosopher with another, is a very basic issue. With regard to this, I want to narrate Farabi’s special engagement with the Meno and Gorgias dialogues of Plato. His engagement can be named hermeneutic dialectical reading-here hermeneutic means the relation of Farabi with the Meno and Gorgias texts and also inside these two texts there are diverse and different levels, layers and mediations (though this is also true so far as my self as a researcher); dialectical means his reading is in the from of synoptic question (s) and answer; and reading means conversational construction of meaning in relation to the text and context. Farabi’s hermeneutic dialectical reading of the Meno and Grgias has these characteristics: he propounds these two dialogues thematically or in accordance whit their subject matter as two parts or orders in the whole of the Plato philosophy. Therefore for understanding these dialogues we have to put them in a broader context that heve interconnections whit the whole philosophy. Basides, the Gorgias is connected with or exists in a set of dialogues that collectively make a network that too has logical relation with the Meno. He says that plato philosophy as a whole begins with a search about human perfection as the first order that is discussed in Alcibiades I and then for getting this perfection we need knowledge that Theaetetus dialogue discusses thematically as the second order. After searching about eudaimonia in the Philebus and knowledge of eudaimonia in Protagoras respectively, Plato further searches about the possibility and the quality and how-ness of getting this special knowledge in the Meno. Farabi says that in the Meno (means fixing) dialogue as the fifth order or level of Plato philosophy he searches about this matter i.e. getting of this knowledge and the method if the answer is positive. Plato in this dialogue says that this knowledge is possible by means of Sana’t / art /τεχνη. Therefore the next step is searching for these arts that are well-known among citizens of different cities and civilities. Farabi says that for Plato these arts are six arts according to six dialogues-that begins with theological syllogism art in the Euthyphro and continues by language, poetics, rhetoric, sophistics and ends by art of dialectics in the Parmenides. According to Farabi Gorgias (means service) is after Ion dialogue about poetics, before the Sophist that is about sophistics. In this dialogue Plato searches two problem, does this art give us knowledge or only the method, and how much this art is knowledge?
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dialectical, Engagement, hermeneutic, Reading

نویسندگان مقاله مصطفی یونسی |
political sciences, faculty of humanities, tarbiat modares university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://eijh.modares.ac.ir/article_5426_f59c9614baa9f8aefe2e14bbcb08396e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات