این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
The Journal of Humanities، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱۰۳-۱۲۲

عنوان فارسی فرش، موسیقی و فلکلور ترکمن
چکیده فارسی مقاله در مورد چگونگی پیدایش فرش ترکمن، افسانه‌ها و باورهای زیادی وجود دارد، که از میان آنها افسانه آق مراد آورده شده است. اکثر نقشهایی که در قالی پازیریک به کار رفته شباهت زیادی به نقوش قالی ترکمن دارد. بافندگی فرش ترکمن برعهده بانوان آنها بوده و ویژگیهایی دارد که آن را از سایر فرشها جدا می کند. تعداد رنگهای به کار رفته در فرش ترکمن به 25 رنگ می‌رسد که در حدود 40 طرح نیز تهیه و بافته می‌شود. فرش ترکمن همانند یک تابلوی نقاشی است که زینت بخش موزه‌ها و کاخهای پادشاهان شده است. مواد اولیه فرش ترکمن پشم، کُرک، پنبه و نخ است. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: شانه، کاردک، قیچی و آناریج است. امروزه دو نوع فرش در ترکمن صحرا یافت می‌شود، یکی از آنها فرش ساتلیق(فروشی) و توتلیق(نگهداری) می باشد. یکی از ارزنده‌ترین میراث فرهنگی هر قومی موسیقی آن قوم است. موسیقی ترکمن نیز یادآور سنّتهای کهنسال و زبان گویای شادیها و اندوه‌های شیرین و تلخ و حماسه‌های پرشور این مردم است. در این مقاله به سابقه تاریخی موسیقی ترکمن اشاره شده و راجع به جایگاه بخشیها در ترکمن صحرا و راه و روش آنها بحث شده است. موسیقی ترکمن را می‌توان به گونه‌های عاطفی، تغزلی، حماسی و رزمی، بزمی و آیینی طبقه‌بندی کرد. اما از نظر سبکهای اجرایی، موسیقی ترکمن به سه صورت می‌باشد: سازی- آوازی- سازی آوازی و همچنین آن را از نظر موقعیت جغرافیایی به دو قسمت موسیقی دشت و موسیقی کوهپایه تقسیم می‌کنند. دستگاههای رایج در موسیقی ترکمن عبارتند از: مخمس- نوائی- قئرئق لر- تجنیس. موسیقی ترکمن حدود پانصد مقام دارد. سازهای موسیقی ترکمن عبارتند از: دوتار، نی، کمانچه، زنبورک. در موسیقی ترکمن افرادی به نام پرخان هستند که در طبابت خود از موسیقی استفاده می‌کنند. افسانه‌ها و فولکلور مردم ترکمن قسمتی از میراث فرهنگی ایران و همچون آیینه‌ای است که با مطالعه و تحقیق در آن می‌توان به عمق روحیّات و افکار و آرمانها و حتی نوع معیشت نسلهای گذشته دست یافت. بخش اعظم فولکلور ترکمن از ادبیات شفاهی تشکیل می‌شود که عبارتند از: لاله (سرودهای دسته جمعی دختران ترکمن)، ارتکی و حکایت، آتالادی سوزی (ضرب المثلها)، زکر (غزل و رقص خنجر). از مهمترین افسانه‌های مردم ترکمن حکایتی است مربوط به اصل و نسب آنها، که در آن از فردی به نام «یافث» به عنوان سرسلسله ترکها و ترکمنها یاد می کند. به قول افسانه‌ها مردم ترکمن از 24 طایفه مشتق شده‌اند که هر یک از آنها نشانی داشتند، از میان این نشانها می‌توان به عقاب، شاهین و… اشاره کرد. از این 24 طایفه، 3 طایفه تکّه، یموت و گوگلانگ در ایران می‌باشند.از اعتقادات مردم ترکمن سعد و نحس بودن روزهاست که در همین زمینه قصّه معروف آق پامق است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Turkman Carpets, Music and Folklore
چکیده انگلیسی مقاله The people and nation of Central Asia: Turkmans live in the north of Afghanistan and the east of the Caspian sea and at some parts of Turkmenistan and Uzbekistan.Iranian Turk-mans live in the north east of Iran in Turkman Sahra.They have a special, rich and indige-nous culture. There are many fables and beliefs on the making of Turkman carpets. Here we recall the tale of “Agh-Morad”3 . Most of the designs used in the “Pazirik”4 carpet are quite similar to those of Turkman. Turkman carpets are weaved by women in a way that differentiate them from other carpets. Up to 25 colors are being used with approximately 40 designs. Turkman carpets resemble paintings of the museums and royal castles. The raw materials used to weave Turkman carpets are wool, fluff, cotton and thread. The weaving tools are hackle, small knife, scissors and Anavich. Today there are two types of carpets in Turkman Sahra: Satligh (for business) and Tootligh (for own use). Another important aspect contributing nation’s cultural heritage is turkman music which is reminiscent of the people’s old traditions and sensational epics, which they singin bitter sweet sorrows and joyous way. This article discusses about the history of Turkman music and the position of the Bakhshies in Turkman Sahra (the desert of Turkman) and their way of living. Turkman music comprises affectionate, serenading, epic and warlike, festive and ceremony. In view of its style of performance, Turkman music is either, instrumental, vocal or instru-mental-vocal. It is also known as field or mountainside music according to its geographical location. The common musical divisions of Turkman are Mokhammas (pentagonal), Navayee, Ghe’re’ghler and Tashnid or Tajnis. With approximately 500 Maghams (tunes) In Turkman music Turkman’s musical instruments are Dotar, Ney (pipe), Kamancheh (vio-lin-like instrument resting on the ground during performance) and Zanboorak (crossbow). There are people called Porkhan who use music in their medical practices. The fables and folklore of the Turkman people also play Iran’s cultural heritage and reflect the depth of their attitudes, thoughts and ideals and even their way of living. The main part of Turkman folklore is made up of oral literature which includes: -Laleh (a lyric sung by Turkman girls) -Artaki and tales -Ataladi Souzi (proverbs) -Zekr (sonnets and the dagger dance) One of the most important Turkman fables is a tale about their ancestors in which a man named Yafes is introduced as the great ancestor of the Turk and Turkman people. According to folklore the people of Turkman originated from 24 tribes, each of them had a special symbol like eagle, falcon and so on. Among them three are in Iran: Tekkeh, Yamout and Googlang. Turkman people believe in lucky and unlucky days. There is a well-known story called “Agh Pamegh” in this regard.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدحبیب اله لزگی | seyed habiballah
faculty of arts, tarbiat modarres university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

سید مجید حسینی نژاد | seyyed majid hosseini nejad
tarbiat modarres university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://eijh.modares.ac.ir/article_5413_f64d040d0264084f252cab154245a7b6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات