این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
The Journal of Humanities، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱۴۵-۱۵۹

عنوان فارسی رابطه کمرویی، نوع شیوه مکالمه‌ای و استفاده از راهبردهای مکالمه‌ای در ارتباط کلامی دانشجویان ایرانی
چکیده فارسی مقاله تحقیقات انجام شده اخیر بر مؤثر بودن استفاده از راهبردهای مکالمه برای ارتباط کلامی بهتر و مؤثرتر تأکید دارند. استفاده از راهبردهای مکالمه تحت تأثیر عوامل متعددی از قبیل مشخصه‌های شخصیتی، موقعیت آموزشی، موقعیت یادگیری زبان دوم و عوامل دیگر قرار می‌گیرد. تحقیق حاضر به مطالعه رابطه بین کمرویی، نوع شیوه مکالمه‌‌‌‌ای و فراوانی و نوع راهبردهای مکالمه در ارتباط کلامی دانشجویان ایرانی می‌پردازد. آزمودنیهای این مطالعه 168 دانشجوی خانم و آقا در دانشگاه ایلام و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بوده‌اند. آزمودنیها در ابتدا در آزمون مهارت زبانی میشیگان (Michigan) شرکت کردند. از این تعداد، 106 آزمودنی به لحاظ مهارت زبانی همگن شناخته شده و واجد شرایط شرکت در سه نوع فعالیت مکالمه‌ای ـ مکالمه آزاد، ترجمه شفاهی و بازسازی داستان از روی تصویر ـ دانسته شدند. همچنین با ارائه پرسشنامه کمرویی استنفورد به این آزمودنیها از آنها خواسته شد که آن را به دقت پر کرده و به محقق تحویل دهند. بر‌اساس کنش آزمودنیها در این پرسشنامه آنها به سه گروه خیلی کمرو، کمروی متوسط و غیر کمرو تقسیم شدند. نمونه مکالمه‌های ضبط شده آنان، سپس، نوشته شده و استراتژیهای مورد نظر استخراج شمرده و طبقه‌بندی شدند. رویه آماری آزمون مجذور خی برای بررسی فرضیه‌های تحقیق مورد استفاده قرار گرفت و نشان داده شد که کمرویی انتخاب و استفاده از راهبردهای مکالمه را به صورت منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد. به این صورت که دانشجویان غیر کمرو نسبت به دانشجویان کمرو از راهبردهای مکالمه‌ای بیشتری استفاده می‌کنند. همچنین دانشجویان غیر کمرو بیشتر از راهبردهای مکالمه‌ای اکتسابی استفاده می‌کنند، در حالی‌که دانشجویان کمرو اغلب از راهبردهای پرهیزی استفاده می‌کنند با این وجود، مطالعه حاضر هیچ نوع رابطه معناداری بین نوع شیوه مکالمه‌ای و نوع راهبردهای مکالمه‌ای مورد استفاده دانشجویان ایرانی را تأیید نکرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Shyness, Elicitation Task Nature on Iranian EFL Students Use of Oral Communication Strategies
چکیده انگلیسی مقاله This work supports the effectiveness of the employment of communication strategies for bet-ter and more efficient communication. Communication strategies varies as a function of dif-ferent factors such as personality traits, pedagogical setting, L2 context, etc. The present re-search aimed at delving into the relationship between shyness, task nature and the frequency and type of communication strategies used by the subjects. The subjects of the study were 168 male and female students at Ilam university and Islamic Azad University of Tehran (South Branch). The subjects took a Michigan test of language proficiency. Out of 168 sub-jects taking the Michigan test, 106 were found to be homogenous and qualified to take part in three different communicative activities: Free Discussion, Translation, and Story Recon-struction. Out of the 106 subjects 102 took part in the above-mentioned activities. They were also given to fill up the Stanford Shyness questionnaire. The statistical procedure of Chi-Square was used for the purpose of the study. It was shown that shyness affects the adoption and choice of communication strategies negatively. i.e. non-shy students use more communication strategies than their shy counterparts, and also that non-shy students use more achievement strategies vis-à-vis their shy friends, while the latter group preferred to use more avoidance strategies. The study, however, couldn’t establish and confirm any relationship between the type of task and the type of communication strategies used by the subjects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اکبر میرحسنی |
tarbiat modares university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

رامین اکبری |
tarbiat modares university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

نبی کریمی الوار | karimi allvar
tarbiat modares university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://eijh.modares.ac.ir/article_5416_a01b89b77eb8e2c9e02cffc455084249.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات