این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
The Journal of Humanities، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۲۳-۳۰

عنوان فارسی بیماری عالم‌گیر خشونت قرائتی روایت‌شناسانه از رمان سگهای سیاه اثر ایان مکیوئین
چکیده فارسی مقاله هدف از این مقاله، ارائه قرائتی نقادانه از پنجمین رمان نویسنده معاصر انگلیسی ایان مکیوئین، با عنوان سگهای سیاه 1992، است. فرض بنیادین مقاله حاضر این است که منتقدان ادبی غالباً نگرشهای نادرستی را به مکیوئین و آثارش انتساب داده‌اند، به گونه‌ای که تأملات تفکر برانگیز وی در خصوص مسائل فرهنگی غالباً مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. این بی‌توجهی ریشه در دیدگاهی کلیشه‌ای دارد که بر حسب آن گویا بن‌مایه همه آثار مکیوئین خشونت است و داستانهایش در مجموع معرف شخصیتهایی تنفرانگیز و جامعه‌ستیز هستند. بر این اساس، چنین تلقی شده است که خواندن داستانهای مکیوئین موجب تشویق و نگرانیِ خواننده است. در مخالفت با این تلقیِ نادرست و با این استدلال که هدف مکیوئین از نگارش داستانهایش کالبدشکافی و نقد فرهنگ معاصر است، در مقاله حاضر رمان سگهای سیاه به منزله متنی مورد قرائت قرار گرفته است که دیدگاهی ادبی در خصوص مباحث فرهنگی ارائه می‌دهد. به اعتقاد نگارنده، ساختار روایتیِ این رمان، واجد اهمیتی بنیانی در درک معانیِ مستتر در آن است. به همین سبب، با استناد به مفاهیم و اصطلاحات روایت‌شناسانه‌ای که ژرار ژنت و شلامیت ریمون‌کنان در نظریه‌های خویش مطرح کرده‌اند، پیچیدگی گفتمانهای روایتیِ رمان مکیوئین و مشابهتهای مضمونی‌ای که به اجزای آن وحدت می‌بخشند مورد بررسی قرار گرفته است. بر پایه این قرائت، در پایان مقاله نتیجه گرفته‌ شده است که دیدگاههای این رمان‌نویس توانا در مباحث فرهنگی جاری، وی را به منتقد سرسخت زمانه ما تبدیل کرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Universal Pandemic of Violence: A Narratological Reading of Ian McEwan’s Black Dogs
چکیده انگلیسی مقاله This paper aims to offer a critical reading of the contemporary English author Ian McEwan’s fifth novel entitled Black Dogs (1992). I postulate that literary critics have frequently read his fiction for what it is not. As such, McEwan’s thought-provoking engagement with cultural questions has more often than not gone unexamined owing to a critical blueprint that, reducing his oeuvre to the topoi of violence, or to a gallery of obnoxious characters branded as psychopaths, typecasts him as a writer of disturbing, salacious fiction. Arguing that McEwan writes to dissect and criticise contemporary cul-ture, I offer a reading of his novel as a literary intervention into a cultural debate. I argue that of cru-cial importance in McEwan’s novel is the question of the narrative structure through which the differ-ent segments of Black Dogs are recounted. Drawing on the narratological concepts and terminology in-troduced in the works of Gَerard Genette and Shlomith Rimmon-Kenan, I examine the complexities of the narrative discourses of McEwan’s novel and its interlinking thematic analogies. Based on this read-ing, I conclude that McEwan’s intervention in the ongoing cultural debates of today makes of him a se-vere critic of our time.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین پاینده |
english literature, allameh tabatabaee university


نشانی اینترنتی http://eijh.modares.ac.ir/article_5401_e8f8af54a80722fa1ba6edbf1bb781df.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات