این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۵۶-۶۳

عنوان فارسی بررسی تأثیر آگاهی صریح قبلی بر یادگیری حرکتی افراد سالمند
چکیده فارسی مقاله هدف: انجام مهارت‌های حرکتی و یادگیری آنها در سالمندان اهمیت ویژه‌ای دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نوع یادگیری مطلوب در افراد سالمند و مقایسه اثربخشی دو استراتژی آگاهی صریح و تلویحی در سالمندان انجام شد. روش بررسی: در یک مطالعه تحلیلی و مقایسه‌ای جهت بررسی تأثیر آگاهی صریح بر یادگیری، یک وظیفه حرکتی سریالی و یک نرم‌افزار کامپیوتری مورد استفاده قرار گرفت. در طی این وظیفه حرکتی 4 مربع با رنگ‌های مختلف بر صفحه نمایش‌گر ظاهر می‌‌شد که داوطلب به محض مشاهده هر مربع باید کلید تعریف شده مرتبط با آن را فشار می‌‌داد که در صورت واکنش صحیح، مربع بعدی ظاهر می‌شد. 30 نفر سالمند سالم به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم و طی دو روز به فاصله 48 ساعت 10 بلوک حرکتی مشتمل بر 800 تکرار مربع‌های رنگی را تمرین ‌کردند. در گروه اول یا تلویحی در ابتدای آزمون هیچ‌گونه توضیحی در مورد ترتیب ظهور محرک‌ها داده نمی‌شد، اما در گروه دوم یا یادگیری صریح در ابتدای آزمون به نمونه ها توضیحات کاملی داده می‌شد. داده‌ها با آزمون آماری تی مستقل و آنالیز واریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در مجموع به طور معناداری، زمان انجام بلوک‌های حرکتی 10-7 در گروه سالمند صریح بیشتر ازسالمند تلویحی بود. اختلاف زمان بلوک دوم با بلوک‌های هشتم و دهم در هر دو گروه معنا‌دار بود که به ترتیب به‌معنی بهبود عملکرد و یادگیری بود، ولی بین دو گروه اختلاف معنا‌داری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: آگاهی قبلی در کسب مهارت سالمندان نه تنها تأثیری بر میزان یادگیری و کسب مهارت ندارد، بلکه باعث کاهش قابلیت یادگیری افراد سالمند می‌گردد که این مسئله در طراحی و پروتکل توانبخشی افراد سالمند اهمیت خاصی پیدا می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سالمند، آگاهی صریح، یادگیری تلویحی، وظیفه حرکتی

عنوان انگلیسی Study of Explicit Knowledge Effects on Implicit Motor Learning in Older Adults
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The motor skill performance and learning in older adults are of a great importance. The primary purpose of this study was to determine whether older adult’s explicit knowledge effect on implicit learning and motor performance and which are typical for rehabilitation and skills acquired in older adults. Materials & Methods: In this comparative study a serial reaction time task by using software was applied for studying implicit and explicit motor learning in 15 older adults received intentional and 15 older adults received incidental instruction in a randomly chosen. In this task 4 squares with different colors appeared on the monitor and subjects were asked to press its defined key immediately after observing it. In the first day subjects practiced 8 motor blocks (4 patterned blocks, then 2 random blocks and finally 2 patterned blocks). Two next day subjects practiced a retention test consisted of 2 patterned blocks. Implicit group were not provided with any explanation about the sequence of squares and explicit group receive explanation about the sequence of squares and blocks. All subjects were right handed and no history of neurologic disease or musculoskeletal dysfunction. Date was analyzed by Independent T test and ANOVA. Results: The results indicated that Block time differences of second block with eight and tenth blocks (two next days) were significant and similar in both groups. Final stage of Task (7-10 blocks) was significant slower in explicit than implicit groups that show significant higher learning in implicit groups but no difference in performance improvement with explicit groups (P< 0.001). Conclusion: High motor learning (defined as stable decrease of block times) in implicit older adults group shows explicit knowledge was enabled negative effects on implicit learning, although implicit and explicit groups wasn’t significant difference performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Older adults, Explicit knowledge, Learning, Task performance

نویسندگان مقاله فاطمه احسانی | fatemeh ehsani
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

ایرج عبداللهی | iraj abdollahi
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محمدعلی محسنی بندپی | mohammad ali mohseni bandpei
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-581-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فیزیوتراپی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات