این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۱۳، شماره Special Issue: Pediatric Neurorehabilition، صفحات ۳۸-۴۸
عنوان فارسی
اثربخشی برنامه گروهی والدگری مثبت بر نشانههای اختلال بیشفعالی/نارسایی توجه در کودکان
چکیده فارسی مقاله
هدف: اختلال بیشفعالی/نارسایی توجه یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی دوران کودکی میباشد. یکی از درمانهای مؤثر در این اختلال که در ترکیب با دارودرمانی به کار میرود آموزش والدگری مثبت است. هدف مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی برنامه گروهی والدگری مثبت بر نشانههای اختلال بیشفعالی/نارسایی توجه در کودکان 4 تا 10 سال بود. روش بررسی: در این مطالعه پیش تجربی، از طرح پیشآزمون و پسآزمون تک گروهی استفاده شد و مادران 26 کودک با اختلال بیشفعالی/نارسایی توجه، مراجعه کننده به مراکز اخوان و رفیده به شیوه هدفمند و در دسترس انتخاب شدند و در 8 جلسه آموزشی برنامه گروهی والدگری مثبت (یک جلسه 2 ساعته در هر هفته) شرکت کردند. مادران به فرم کوتاه و تجدید نظرشده مقیاس درجهبندی کانرز والدین، قبل و بعد از شرکت در جلسات آموزشی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک متغیری با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که آموزش برنامه گروهی والدگری مثبت به مادران به ترتیب منجر به کاهش میانگین شاخص بیشفعالی/نارسایی توجه، بیشفعالی، مخالفتجویی، و مشکلات شناختی و توجه شده است. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی بیانگر آن بود که تفاوت بین زوج میانگینهای بیشفعالی با مخالفتجویی و مشکلات شناختی و توجه، شاخص بیشفعالی/نارسایی توجه با مخالفتجویی، مشکلات شناختی و توجه، و بیشفعالی معنادار (0/05 نتیجهگیری: آموزش گروهی برنامه والدگری مثبت موجب بهبود نشانههای اختلال در کودکان با اختلال بیشفعالی/نارسایی توجه میشود و به عنوان روش ترکیبی با دارو درمانی به نتایج مثبت میانجامد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Group Training Positive Parenting Program (Triple-P) on Symptoms of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most common psychiatric disorders in childhood. One of the effective therapies for ADHD is positive parenting program (Triple-P) mixed with medication. The purpose was to determine the effectiveness of group training positive parenting program on ADHD symptoms of 4-10 years old children. Materials & Methods: In this pre-experimental study, pre-test and post-test design with single group used and 25 mothers of ADHD children who had attended in Akhavan and Rofeide Clinics selected in convenience. They participated in 8 sessions (one session, 2 hours weekly) and trained with positive parenting program. Mothers completed Conner’s Parents Rating Scale Revised before and after training sessions. Data analyzed by using one-way analysis of variance with repeated measures and Bonfroni post-hoc test. Results: one- way analysis of variance with repeated measures showed that group training positive parenting program has led to significant reduction (P< 0. 001) in ADHD index, hyperactivity, oppositional behaviors, cognitive and attention problems in ADHD children. Post-hoc Bonfroni test indicated that there is significant differences (P< 0. 05) between the means of hyperactivity with oppositional behaviors and cognitive and attention problems, hyperactivity/attention deficit index with oppositional behavior, cognitive and attention problems with hyperactivity respectively. But, there is no significant difference between the means of cognitive and attention problems with oppositional behavior. Conclusion: Group training positive parenting program lead to improvement of ADHD symptoms and it causes positive outcomes in combination with medication.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ثریا عابدی شاپورآبادی | sorayya a amp apos bedi shapourabadi
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
معصومه پورمحمدرضای تجریشی | ma amp apos soumeh pourmohammadreza tajrishi
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
پروانه محمدخانی | parvaneh mohamadkhani
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-487-4&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات