این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۳، شماره Special Issue: Pediatric Neurorehabilition، صفحات ۹۴-۱۰۳

عنوان فارسی پدیده ترخیص کودکان کم‌شنوا از خدمت تربیت‌شنوایی از دیدگاه شنوایی‌شناسان
چکیده فارسی مقاله هدف: بسیاری از کودکان کم‌شنوا پس از تشخیص، برای دریافت خدمت تربیت‌ شنیداری ارجاع می‌شوند. هدف پژوهش آن بود که پدیده ترخیص از خدمات تربیت‌ شنیداری کودکان کم‌شنوا مورد کنکاش و شناسایی قرار دهد. روش بررسی: در این پژوهش کیفی که در تهران انجام شد، برای جمع‌آوری داده‌ها از شیوه مصاحبه عمیق نیمه‌ساختار یافته با شنوایی‌شناسان باتجربه استفاده شد. برای دست‌یابی به شنوایی‌شناسان با تجربه در ارائه خدمت توانبخشی تربیت ‌شنوایی به کودکان کم‌شنوا ترکیبی از شیوه‌های نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی به کار برده شد. نمونه‌گیری تا آنجا ادامه یافت که اشباع داده‌ها حاصل شد، و این زمانی بود که تعداد مصاحبه‌شوندگان بالغ بر 8 نفر شدند. متونی مشتمل بر دست‌نوشته‌هایی که در طول مصاحبه از نکات مهم فراهم شده و پیاده‌سازی متن از نوار ضبط شده مصاحبه‌ها تهیه شد. طی فرآیند کدگذاری-استخراج گویه مفاهیم شکل گرفتند. کد‌ها در گروه‌های بزرگ‌تر تم‌ها و خوشه‌ها دسته‌بندی شدند. یافته‌ها: برخی از مصاحبه‌شوندگان «تکامل توانایی‌های گوش دادن» و «دریافت خدمات تربیت‌ شنیداری» را دو مقوله متمایز از یکدیگر نمی‌پنداشتند. به‌نظر می‌رسد «تمایل و یا محدودیت‌های خانواده» تنها معیار تعریف شده و مشخص مورد اتفاق نظر مشارکت‌کنندگان برای پایان دادن به جلسات درمانی بود. نتایج نشان داد بیشتر مشارکت‌کنندگان بر این باور نبودند که لزوماً می‌بایست برای برنامه ارائه خدمت تربیت‌ شنیداری نقطه پایانی در نظر داشت. هر چند مشارکت‌کنندگانی که باور داشتند که می‌بایست نقطه‌ای را برای ترخیص توانجو از خدمت تربیت‌ شنیداری تعریف کرد، وسایل موجود ارزیابی مهارت‌های شنیداری کودکان را به عنوان وسیله‌ای برای بر مبنای آن بتوان برای پایان دادن به جلسات تربیت‌ شنیداری تصمیم گرفت ناکارآمد می‌دانستند. نتیجه‌گیری: نبود اتفاق نظر در مورد ضروری بودن داشتن برنامه ترخیص از خدمت تربیت‌ شنیداری، عدم کارایی ابزارهای سنجش مهارت‌های ‌شنوایی موجود در ارزیابی توانایی‌ها و تعیین آمادگی توان‌جویان برای ترخیص تنگناهایی است که در مدیریت کارای توانبخشی کودکان شناسایی شده در برنامه کشوری غربال شنوایی نوزادان، وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تربیت ‌شنوایی، ترخیص، کودکان کم‌شنوا

عنوان انگلیسی The topic of Discharge from Auditory Training Service: The Audiologists’ Perspective
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Following diagnosed as hearing impaired many children are referred for auditory training as a part of rehabilitation program. The aim of the study was to explore the issueof discharging of hearing impaired children from auditory training program. Materials & Methods: This qualitative study was carried out in Tehran city using semi-structured deep interviews with experienced audiologists. A combination of purposive and snowball sampling techniques were used to reach audiologists experienced in auditory training. Interviews were continued to the point of data saturation, which occurred after interviewing the 8th interviewee. Transcripts based on interviewer’s notes of important points during the interviews and audiotapes were analyzed. Meanings were generated during a code-and-retrieve process and codes grouped together under larger themes and clusters. Results: Some interviewee did not perceive ‘listening abilities development’ and ‘receiving auditory training services’ as different entities. It seems that willingness of family and their limitations’ were the only well determined and agreed-upon criteria for ending the auditory training sessions. Results cleared that most participants did not believe that auditory training programs should necessarily come to an end. However participants who believe in necessity of defining a point for termination of training sessions, referred to current assessment tools for children’s auditory skills as inefficient for use in discharge decision making. Conclusion: Non agreement of audiologists on the necessity of planned discharge from the auditory training and inefficiency of auditory skills assessment tools, could be challenging dilemma in national neonatal hearing screening program in terms of rehabilitation management.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Auditory training, Discharge, Hearing impaired children

نویسندگان مقاله مینا باقری موسوی | mina bagheri mousavi
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

نیکتا حاتمی زاده | nikta hatami zadeh
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران،ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سعید ملایری | saeed malayeri
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-563-6&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات