این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۴۴-۵۲
عنوان فارسی
مقایسه اثر دو روش جدید و رایج «آموزش در خانواده برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه» بر آگاهی، مهارت و نگرش کارکنان محلی توانبخشی
چکیده فارسی مقاله
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal" mso-tstyle-rowband-size:0 mso-tstyle-colband-size:0 mso-style-noshow:yes mso-style-priority:99 mso-style-parent:"" mso-padding-alt:0mm 5.4pt 0mm 5.4pt mso-para-margin:0mm mso-para-margin-bottom:.0001pt mso-pagination:widow-orphan font-size:10.0pt font-family:"Times New Roman","serif"} هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر روش جدید «آموزش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در خانواده معلولان جسمی-حرکتی» بر آگاهی، مهارت و نگرش کارکنان محلی توانبخشی (توانیاران) در مناطق روستایی با برنامه آموزشی رایج انجام شد. روش بررسی: در این کارآزمایی میدانی 34 توانیار محلی تازهوارد در استان لرستان بر اساس روستای محل اشتغال، به دو گروه 18 و 16 نفره تقسیم شده، سپس هر یک از دو گروه به یکی از دو شیوه دریافت آموزش جدید «تکنیکهای بارش افکار و ایفای نقش» و رایج «سخنرانی و روخوانی متن کتابچههای آموزشی» تخصیص یافتند. در شیوه جدید محتوای کتابهای خانواده سادهنویسی شده، کتابچه راهنمای آموزشی توانیار اضافه شد. آگاهی و نگرش دو گروه قبل و بلافاصله پس از دوره آموزشی با استفاده از پرسشنامهای مستخرج از محتوای کتابچههای آموزش در خانواده و مهارت ایشان از طریق امتحان عملی مورد سنجش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری تیمستقل، تیزوجی و منویتنی استفاده شد. یافتهها: میانگین نمرات آگاهی و مهارت توانیاران آموزشدیده به شیوه جدید نسبت به گروه دیگر افزایش بیشتری داشت (P< 0/001) و توانیاران آموزشدیده به شیوه جدید به نسبت بیشتری به مراقبان تحت پوشش خود علاوه بر ارائه آموزش شفاهی آموزش عملی ارائه کرده بودند (P=0/028).اما نگرش دو گروه در مورد اثر بخشی برنامه تفاوت معناداری نداشت. نتیجهگیری: از آنجا که آموزش به شیوه جدید در ارتقاء سطح آگاهی و مهارت توانیاران محلی تأثیر بیشتری داشته، اما منابع تخصیص یافته تفاوت چندانی نداشتند، برنامهریزی برای جایگزینی شیوه جدید شایسته به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparing Effectiveness of New Training Program of Local Trainers of Community-Based Rehabilitation Program with the Current Program: A Knowledge, Attitude and Skills Study
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This research aimed at comparison effects of a new and current "training program for community rehabilitation workers of Community Based Rehabilitation", in enhancing their knowledge, attitude and skills. Materials & Methods: In this experimental field trial, a total number of 34 newly engaged local trainers in Lorestan province were divided randomly in two (16 and 18 peoples)interventional groups based on geographical location of their work places Teaching methods were roll playing, problem solving, and learning by doing in new program and the booklets were revised in terms of fluency and a guideline booklet for trainers were added in this program but the teaching method was reading booklets and demonstration of the skills in current program. Knowledge, Attitude and Skills of trainees assessed just before and after the training course based on the material which were used for the training course. K.A.P. changes of two groups were compared by independent t-test, Mann Whitney, Wilcoxon & Chi square. Results: Mean knowledge and skills scores increments were remarkably more significant after attending new course than after passing the current course (P< 0.001) and more rehabilitation workers who attending new course use practical guides in addition to verbal instructions to train disabled people and their families (P=0.028). There were no significant differences in attitude changes among the two groups. Conclusion: As trainees learned more by means of the new training course and the two courses were not so different in the resource allocation, substituting the new method to the current one should get consideration.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن ایروانی | mohsen iravani
welfare organization
سازمان بهزیستی کشور
سازمان اصلی تایید شده
: سازمان بهزیستی ایران
نیکتا حاتمی زاده | nikta hatami zade
rehabilitation management department, university of social welfare and rehabilitation sciences, koodakyar alley, daneshjooblv.,evin, tehran, iran
تهران، اوین، بلوار دانشجو، بن بستکودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه مدیریت توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
احمد فتوحی | ahmad fotouhi
university of welfare amp;amp; rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
سمانه حسین زاده | samaneh hossein zadeh
university of scocial welfare amp;amp; rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-563-3&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات