این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۵۳-۶۴
عنوان فارسی
مقایسه ویژگیهای شناختی، روانی و اجتماعی والدین کودکان بیش از یک فرزند استثنایی با والدین کودکان عادی
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر به منظور دست یابی به علل و عوامل شناختی، روانی و اجتماعی والدین که احتمالاً در تولد کودکان استثنایی در خانوادههایی با بیش از یک فرزند استثنایی مؤثر است، انجام شد. روش بررسی: پژوهش از نوع مقایسهای پس رویدادی است و نمونهای شامل 80 زوج از والدین با بیش از یک فرزند استثنایی و 53 زوج از والدین با فرزند عادی از جامعه آماری شامل کلیه والدین با بیش از یک فرزند استثنایی و والدین با فرزند عادی در شهرستان ارومیه به صورت در دسترس گرفته شد. در پژوهش حاضر از ابزار پرسشنامه ویژگیهای روانی اجتماعی والدین با بیش از یک فرزند استثنایی و پرسشنامه رضایت زناشویی (Enrich) استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از آزمونهای مجذور خی توافقی، یو من ویتنی و آزمون تی استفاده شد. یافتهها: در میان متغیرهای شناختی، روانی و اجتماعی، بین متغیرهای شغل (پدر و مادر) (0/001>P)؛ تحصیلات (پدر و مادر) (0/001>P)؛ زمان آگاهی از معلولیت (0/001>P)؛ میزان تمایل به ازدواج والدین (0/001>P)؛ نوع رابطه والدین قبل از تولد (0٫001>P)؛ نوع رابطه والدین هنگام بارداری (0/001>P)؛ سلامت روانی مادر (هر چهار عامل جسمانی (0٫037=P، اضطراب 0٫041=P، عامل اجتماعی 0/04=P و افسردگی 0/001=P) و رضایت زناشویی (0/030=P) تفاوت معنادار مشاهده گردید. در مورد سایر متغیرها تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: پیشگیری و برنامهریزی برای کنترل متغیرهای مورد بحث در تحقیق حاضر شامل زمان آگاهی از معلولیت، میزان تمایل به ازدواج والدین، نوع رابطه والدین قبل از تولد و حین بارداری و نیز سلامت روانی مادر و رضایت زناشویی میتواند علاوه بر بهبود وضعیت حاضر این خانوادهها، به کاهش بروز چنین خانوادههایی کمک نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناختی، روانی، اجتماعی، والدین، کودک استثنایی
عنوان انگلیسی
Comparison of Cognitive, Psychological and Social Characteristics, between Parents Who Have More Than One Exceptional Child with Parents of Normal Child
چکیده انگلیسی مقاله
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal" mso-tstyle-rowband-size:0 mso-tstyle-colband-size:0 mso-style-noshow:yes mso-style-priority:99 mso-style-parent:"" mso-padding-alt:0mm 5.4pt 0mm 5.4pt mso-para-margin-top:0mm mso-para-margin-right:0mm mso-para-margin-bottom:10.0pt mso-para-margin-left:0mm line-height:115% mso-pagination:widow-orphan font-size:11.0pt font-family:"Times New Roman","serif" mso-ascii-font-family:"Times New Roman" mso-ascii-theme-font:minor-latin mso-hansi-font-family:"Times New Roman" mso-hansi-theme-font:minor-latin mso-bidi-font-family:"XB Niloofar" mso-bidi-theme-font:minor-bidi} Objective: The purpose of this study was to compare the cognitive, psychological and social characteristics between parents who have more than one exceptional child and those parents with normal child. Materials & Methods: In this cross sectional and comparative study, 80 families who had more than one exceptional child were conveniently selected and 53 families with normal child were selected using multi-stage sampling in schools of Uromia city, western Iran. The Cognitive, Psychological and Social Characteristics of Parents with more than One Special Child Questionnaire, General Health Questionnaire (GHQ) and Evaluation and Nurturing Relationship Issues Communication and Happiness (ENRICH) were used. Compromise Xi Chi, Yu-Man Whitney and t tests were used for data analysis. Results: Among cognitive, psychological and social variables, job (Father and Mother) (P< 0.001) education (Father & Mother) time of disability awareness (P< 0.001) parents' level of interest to marriage (P< 0.001) parents' relationship before birth (P< 0.001) parents' relationship during pregnancy (P< 0.001) Mothers' mental health (physical symptoms P=0.037, depression P=0.041, social dysfunction P=0.04, anxiety and insomnia P=0.001) and marital satisfaction (P=0.030) were statistically significant between the two groups. Other variables were not statistically significant between the two groups. Conclusion: It seems that planning to control and prevent variables such as time of disability awareness, parents' level of interest to marriage, parents’ relationship before birth and during pregnancy, mothers’ mental health and marital satisfaction would help to reduce disability occurrences and to improve situations for these kinds of families.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد موسوی خطاط | mohammad mousavy khatat
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
مهران سلیمانی | mehran soleimani
university of tehran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
کیانوش عبدی | kianoush a amp apos bdi
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, koodakyar alley, daneshjooblv.,evin, tehran, iran
تهران، اوین، بلوار دانشجو، خ کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-388-5&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات