این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۱۲، شماره Supplementary: Student Articles، صفحات ۳۰-۳۷
عنوان فارسی
بررسی مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی
چکیده فارسی مقاله
هدف: مشکلات رفتاری طیف وسیعی از مشکلات دوران کودکی را تشکیل میدهد. کسب اطلاعات در زمینه وسعت مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی به منظور شناسایی و مدیریت این مشکلات و ارتقای خدمات روانشناختی در زمینه سلامت روانی کودکان فلج مغزی ضروری است.هدف از این مطالعه بررسی مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی است. روش بررسی: در مطالعه مقطعی حاضر، 90 کودک فلج مغزی 12-4 ساله مراجعه کننده به مراکز توانبخشی شهر تهران در سال 1390-1389، به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مشکلات رفتاری در این پژوهش، نسخه والدی پرسشنامه تواناییها و مشکلات بود که دارای 5 خرده مقیاس است. اطلاعات جمعآوری شده با کمک جداول توزیع فراوانی، شاخصهای مرکزی و پراکندگی، توصیف و با استفاده از تستهای آماری کای-دو و رگرسیون تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که میزان شیوع مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی 43/3 درصد میباشد. هم چنین نتایج میزان شیوع برحسب زیرگروههای طبقات تشخیصی مشکلات رفتاری پرسشنامه تواناییها و مشکلات نشان داد که مشکل در روابط با همسالان(٪82/2) بیشترین و مشکلات بیش فعالی (٪4/4) کمترین میزان شیوع را داشتند. هم چنین بین نمره کلی مشکلات رفتاری با سطح عملکرد حرکتی درشت و بهره هوشی کودک رابطه آماری معناداری وجود دارد (0/05>P). نتیجهگیری: با توجه به اینکه درصد بالایی از کودکان فلج مغزی، مشکلات رفتاری دارند، برنامههای آموزشی و مداخلات روانشناختی پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مشکلات رفتاری، فلج مغزی، پرسشنامه تواناییها و مشکلات
عنوان انگلیسی
Behavioral Problems in Children with Cerebral Palsy
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Behavioral problems constitute a wide range of childhood problems. Acquiring information regarding the behavioral problems in children with cerebral palsy is essential to identify and manage such problems and to promote psychological and mental health services for children with cerebral palsy. The purpose of this study was to describe behavioral problems in children with cerebral palsy. Materials & Methods: In a cross-sectional study, 90 children with cerebral palsy, aged 4 to 12 years, referred to rehabilitation centers in Tehran in 2011, were selected by convenient sampling method. Children were assessed using parent version of Strengths and Difficulties Questionnaire. Descriptive statistics, chi-square and logistic regression tests were used for analyzing the data. Results: The findings showed that the prevalence of behavioral problems in children with cerebral palsy was about 43.3 percent. According to sub-groups of diagnostic class of Strengths and Difficulties Questionnaire, the highest prevalence belonged to peer problems (82.2%) and the lowest prevalence was related to hyper activity problems (4.4%). There was a significant difference between IQ level, GMFCS level and Total Difficulties Scores (P< 0.05). Conclusion: As significant proportion of children with cerebral palsy suffers behavioral problems, specific educational and therapeutic programs are recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نسرین جلیلی | nasrin jalili
university of social welfare and rehabilitation sciences
اوین، بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نازیلا اکبر فهیمی | nazila akbar fahimi
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
اوین، بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
سیدعلی حسینی | seyyed ali hosseini
university of social welfare and rehabilitation sciences
اوین، بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
مرجان فرضی | marjan farzi
university of social welfare and rehabilitation sciences
اوین، بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
راضیه فلسفیان | razieh falsafian
university of social welfare and rehabilitation sciences
وین، بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-876-16&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات