این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۸-۱۴
عنوان فارسی
مقایسه سواد خواندن در دانشآموزان آسیبدیده شنوایی در سه مقطع تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشرفت سواد خواندن در دانشآموزان آسیبدیده شنوایی و مقایسه سواد خواندن آنان در سه مقطع تحصیلی انجام پذیرفت. روش بررسی: در این تحقیق تحلیلی و کاربردی که از نوع مقطعی-مقایسهای میباشد، از بین جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی، سوم راهنمایی و سوم دبیرستان مدارس استثنایی شهرستانهای کرج، شهریار، شهرقدس، هشتگرد و رباطکریم، 119 دانشآموز آسیبدیده شنوایی بهروش در دسترس انتخاب و توانایی خواندن و درک متون اطلاعاتی و ادبی آنها با استفاده از ابزار پژوهش یعنی دفترچههای مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز) مورد سنجش قرار گرفت. دادههای حاصل با استفاده از آزمون تی مستقل برای مقایسه گروهها تحلیل شد. یافتهها: بین پایههای تحصیلی چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی با آسیب شنوایی شدید و متوسط، سواد خواندن و درک متون اطلاعاتی و ادبی اختلاف معناداری نداشت (0/05
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد خواندن، درک متون، دانشآموز، آسیب شنوایی، مقطع تحصیلی
عنوان انگلیسی
Comparison of Reading Literasy of Hearing Impaired Students in Three Educational Degrees
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The goal of this research was to study progress of reading literacy in hearing impaired students by comparing them in three educational degrees. Materials & Methods: In this analytical and applied research that was a cross–sectional and comparative study, from fourth grade, guidance and high school students of the exceptional schools in Karaj, Shahriar, Shahre Ghods, Hashtgerd and Robat Karim, 119 hearing impaired students were selected conveniently and their reading literacy evaluated by PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) booklets in three components including: reading ability, Informational comprehension and literal comprehension. Data were analyzed by independent t-test. Results: There were no significant differences between elementary fourth grade and guidance school third grade students with moderate and sever hearing impairment in reading literacy level and informational and literal comprehension texts (P>0.05). Reading literacy level and literal comprehension texts were significantly different between guidance school third grade and high school third grade students with moderate (P=0.004 & P=0.032 respectively) and sever (P=0.011 & P=0.005 respectively) hearing impairment, but informational texts comprehension between these two groups was significantly different only in moderate hearing impaired students (P=0.008). Conclusion: The reading literacy development in hearing impaired students has a slow progress which is beyond educational degrees and amount of hearing loss. It is necessary to consider the literacy and reading promotion and direction towards the learning and comprehension deep layers in different educational degrees in exceptional educational system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی اصغر کاکوجویباری | ali asghar kakou joibari
noor university, ostad nejatollahi st., enghelab ave., tehran, iran.,
تهران، خیابان انقلاب، خیابان استاد نجات اللهی، دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
محمدرضا سرمدی | mohammad reza sarmadi
payame-noure university of tehran
دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
اعظم شریفی | azam sharifi
payame-noure university of tehran
دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-289-26&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات