این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۵۰-۵۷

عنوان فارسی مقایسه دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی شدید تلفیقی و دانش‌آموزان شنوای مقطع راهنمایی در درک ترکیبات استعاری
چکیده فارسی مقاله هدف: محققین معتقدند افراد آسیب‌دیده شنوایی، آسیب ویژه‌ای در درک استعاره‌ها دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین منشاء آسیبهای درک استعاره در این کودکان و این که آیا ناشی از محیط آموزشی ایشان می‌باشد، به مقایسه درک ترکیبات استعاری دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی تلفیقی شدید مقطع راهنمایی با همکلاسی‌های شنوای آنها می‌پردازد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی – مقایسه‌ای، 50 دانش‌آموز شنوا و25 دانش‌آموز آسیب‌دیده شنوایی تلفیقی به روش تصادفی ساده انتخاب شده و از طریق دو تکلیف محقق‌ساخته تحت ارزیابی قرار گرفتند. ابتدا تکلیف درک واژگان غیراستعاری اجرا می‌شد. درصورت پاسخ صحیح به بیش از 75 درصد کلمات و دارا بودن بقیه معیارهای انتخاب نمونه، تکلیف درک ترکیبات استعاری اجرا می‌شد. سپس داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه بین دو گروه قرار گرفت. یافته‌ها: نمره درک ترکیبات استعاری دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی تلفیقی نسبت به دانش‌آموزان شنوا به‌طور معناداری کمتر بود (001/0>P). تعداد پاسخهای غلط لفظی دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی تلفیقی بیشتر از پاسخهای غلط معنایی بود. میانگین پاسخهای صحیح بین سه پایه تحصیلی در آزمودنی‌های شنوا (0/401=P) و همچنین دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی تلفیقی (0/120=P) اختلاف معناداری نداشت. نتیجه‌گیری: پاسخ‌های غلط دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی به آزمون، نشانی از درک ناکامل ایشان از ترکیبات استعاری است و تفاوت فاحش دانش‌آموزان شنوا و آسیب‌دیده شنوایی تلفیقی در درک ترکیبات استعاری، نشان می‌دهد که محیط آموزشی مدارس تلفیقی به‌تنهایی نمی‌تواند در درک این ترکیبات مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب شنوایی، آسیب‌دیده شنوایی تلفیقی، ترکیبات استعاری

عنوان انگلیسی A Comparison of Metaphoric Expressions Comprehension in Mainstreaming Students with Severe Hearing Impairment and Hearing Students of Junior High School
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Many researchers believe hearing impaired people suffer from special disability in metaphor comprehension. This study was aimed to compare the comprehension of metaphoric expressions in mainstreaming sever hearing impaired and normal students of junior school in order to determine the source of metaphor comprehension impairment and find whether is this impairment due to their educational environment? Materials & Methods: In this cross-sectional and comparative study, 50 hearing student and 25 hearing impaired student were selected by simple randomized method and tested by two researcher made tasks. All examinee did non metaphoric words task. If they answered more than 75 percent of words correctly and they had all of inclusion criteria, metaphoric expression comprehension task was performed. Then the data were analyzed by statistical tests such as Independent sample T test and one way ANOVA. Results: Mainstreaming hearing impaired students showed difference significantly in score of comprehension of metaphoric expressions (P< 0/001). The numbers of literal incorrect answers were more than meaning incorrect answers in mainstreaming hearing impaired students. There were no significant differences between score of comprehension of metaphoric expressions task in first, second and third grade of junior high school in normal hearing students (P=0.401) and mainstreaming hearing impaired students (P=0.120). Conclusion: Incorrect answers of mainstreaming hearing impaired students to test showed their incomplete comprehension from metaphoric expressions and significant difference between hearing impaired students and normal peers in comprehension of metaphoric expressions showed the educational environment of mainstreaming schools is not enough for understanding metaphoric expressions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ریحانه محمدی | reyhaneh mohammadi
tehran, evin, university of social welfare and rehabilitation sciences
تهران، اوین، بلوار دانشجو، خ کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

طاهره سیما شیرازی | tahereh sima shirazi
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

رضا نیلی پور | reza nilipour
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مهدی رهگذر | mahdi rahgozar
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

عباس پورشهباز | abbas pourshahbaz
university of social welfare and rehabilitation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-289-31&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات