این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۳-۴۶
عنوان فارسی
اشتیاق تحصیلی نوجوانان بر اساس خودشفقت ورزی، ارضای نیازهای بنیادی روان شناختی و احساس امنیت اجتماعی – یک مطالعه پنل ناهم زمان
چکیده فارسی مقاله
«اشتیاق تحصیلی» عامل مهم پیش بینی کننده پیامدهای تحصیلی محسوب می شود. بنابراین، توجه به عوامل اثرگذار بر آن ضروری می نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی طولی برخی عوامل مؤثر بر اشتیاق تحصیلی انجام شد. بدین منظور 391 دانش آموز (4/ 49درصد دختر و 6/ 50 درصد پسر) دوره متوسطه دوم شهر تهران به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. دانش آموزان در دو مقطع زمانی به فاصله چهار هفته به ابزارهای «خودشفقت ورزی» نف (2003)، «نیازهای بنیادی روان شناختی مربوط به تحصیل» تیان و همکارانش (2013)، «اشتیاق تحصیلی» ویگا (2016) و «امنیت و لذت اجتماعی» گیلبرت و همکارانش (2009)، پاسخ دادند. داده ها با شیوه معادله ساختاری از «نوع پنل ناهم زمان» تحلیل شدند. یافته ها نشان دادند: خودشفقت ورزی، علاوه بر اثر مستقیم ناهم زمان بر اشتیاق تحصیلی، از طریق ارضای نیازهای روان شناختی بنیادی مرتبط با مدرسه و احساس امنیت اجتماعی، در طول زمان بر اشتیاق تحصیلی اثر مثبت واسطه ای دارد. این نتایج، شواهدی تجربی برای درک بهتر سازوکارهای میانجی ارتباط خودشفقت ورزی و اشتیاق تحصیلی فراهم آورد. کاربردهای آموزشی و یادگیری این موضوع در دوره متوسطه و جهت گیری های تحقیقی آتی مورد بحث قرار گرفته اند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Adolscents' academic engagement based on self-compassion, satisfaction of basic psychological needs and social safeness: A cross-lagged panel model
چکیده انگلیسی مقاله
Students' academic engagement is considered as an important predictor of academic outcomes. Hence, it is necessary to pay attention to the factors influential on it. The present study was carried out to longitudinally investigate some variables, effective on students' academic engagement. So, 391 students (49. 4% females and 50. 6% males) were selected from high schools in the city of Tehrān, based on the random cluster sampling method. The participants completed measures of self-compassion (Neff, 2003), adolescents' basic psychological needs (Tian et.al, 2013), social safeness (Gilbert et.al, 2009), and student engagement (Viega, 2016) at two time points, with 4 weeks interval. Cross-lagged panel structural equation modeling was used to analyze the data. The results showed that self-compassion has direct and positive effect on student engagement over time. Furthermore, self-compassion via basic psychological needs and social safeness indirectly and positively affected the students' academic engagement. These findings provided empirical support for better understanding of mediating mechanisms of the relationship between self-compassion and the students' academic engagement. Implications and future research directions would be discussed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرضیه یعقوبخانی غیاثوند |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
حسن اسدزاده |
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
اسماعیل سعدی پور |
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
علی دلاور |
استاد گروه سنجش و اندازهگیری دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
فریبرز درتاج |
استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_82389_02d8d0d4065c92ac17d061910cec4231.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1437979.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات