این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۴۹-۱۷۲
عنوان فارسی
مدل ساختاری درگیری تحصیلی بر اساس اهداف پیشرفت و خودتنظیمی با میانجیگری انگیزش تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر ایلام
چکیده فارسی مقاله
در این مطالعه توصیفی از نوع هم بستگی، تعداد 473 دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم نظری شهرستان ایلام، به روش «نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی» انتخاب شدند و به پرسش نامه درگیری تحصیلی زرنگ، پرسش نامه هدف های پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001)، مقیاس انگیزش تحصیلی والرند، پلتیر، بلیس و همکاران (1992)، و پرسش نامه خودتنظیمی پاسخ دادند. نتایج تحلیل معادله ساختاری نشان داد که هدف های پیشرفت تبحر-گرایش و عملکرد- گرایش، با میانجیگری انگیزش درونی و بیرونی بر درگیری تحصیلی، دارای اثر غیرمستقیم معنادار هستند. متغیر«خودتنظیمی» از طریق واسطه گری انگیزش تحصیلی بر درگیری تحصیلی دانش آموزان دارای اثر غیرمستقیم معنادار است. همچنین، خودتنظیمی اثر مستقیم معناداری بر انگیزش تحصیلی، اهداف پیشرفت تبحر- گرایش و عملکرد - گرایش اثر مستقیم معناداری به ترتیب بر انگیزش درونی و بیرونی، و انگیزش درونی و بیرونی اثر مستقیم معناداری بر درگیری تحصیلی دارند. مطابق نتایج این پژوهش، شناسایی متغیرهای هم بسته با درگیری تحصیلی می تواند به دست اندرکاران آموزش وپرورش کمک کند، برنامه ها و محیط های آموزشی را به گونه ای ترتیب دهند که سبب اتخاذ هدف های پیشرفت تحصیلی مطلوب، گسترش مهارت های خودتنظیمی و ایجاد انگیزش در دانش آموزان، و به دنبال آن، درگیری تحصیلی بالاتر و بهتر ساختن بروندادهای تربیتی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هدف های پیشرفت خودتنظیمی انگیزش تحصیلی درگیری تحصیلی،
عنوان انگلیسی
uctural model of academic engagement based on the achievement and self-regulation goals by the mediating role of educational motivation in the second-cycle secondary school female students of the city of Ilām
چکیده انگلیسی مقاله
purpose of this study was to develop a structural model of students' academic engagement based on the achievement and self-regulation goals with the mediating role of academic motivation. In a descriptive-correlational study, 473 female students from the second-cycle secondary schools in the city of Ilām were selected, using a random stratified sampling method. They responded to a self-report questionnaire including the Zerang academic engagement questionnaire, Elliot and McGregor (2001) achievement goals Inventory, Valerand, Peltier, Blys et al (1992) Educational Motivation Scale and Self-Regulatory Questionnaire (MSLQ). The results of the structural equation analysis showed that mastery-approach and performance-approach achievement goals have a significant indirect effect on academic engagement by mediating internal and external motivation. The self-regulation variable also had a significant indirect effect on the academic engagement by mediating internal and external motivation. Also, self-regulation had a direct positive and significant effect on the academic motivation; the achievement goals of mastery-approach and performance-approach had a direct effect on internal and external motivation, and the internal and external motivation had a direct effect on the academic engagement. According to the results of this study, identification of variables associated with the academic engagement can help educators to organize the educational programs and environments that leads to the selection of the desired achievement goals, the development of the students' self-regulation skills and motivation and, consequently, increasing their academic engagement and improving the educational outcomes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عارف پیرانی |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران
یحیی یاراحمدی |
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج ، سنندج، ایران
حمزه احمدیان |
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران
ذبیح پیرانی |
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_82391_17ab8cbb1a4f9302eb75600567ffc61a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1437983.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات