این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۲۱-۴۴
عنوان فارسی
میزان کاربست نشانگرهای تدریس اثربخش درس ریاضی در دبیرستان های تیزهوشان و دولتی شهر اصفهان از منظر دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
تدریس خصوصی و به کارگیری دبیران خبره و باتجربه برای فرزندان، توسط والدین، جهت ارتقای سطح کیفی یادگیری دانش آموزان، رشد روزافزونی داشته است به گونه ای که گاهی، به طور غیرمستقیم، منجر به پایین آمدن تعهد حرفه ای دبیران و کاهش کیفیت تدریس آن ها در مدارس شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان کاربست نشانگرهای تدریس اثربخش در درس ریاضی دبیرستان های تیزهوشان و دولتی شهر اصفهان از منظر دانش آموزان بوده است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی دوره دبیرستان بود که با روش نمونه گیری هدفمند، مدارس دخترانه و پسرانه شاخص از بین نواحی اصفهان برگزیده شده و از آن ها تعداد 180 نفر دانش آموز به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع آوری داده ها یک پرسش نامه 9 مؤلفه ای و 49 گویه ای (پرسش نامه ارزیابی درس، 2008) و دو پرسش بازپاسخ بود. نتایج نشان داد که دانش آموزان مدارس تیزهوشان و دولتی میزان به کارگیری نشانگرهای تدریس اثربخش توسط دبیران ریاضی خود را در حد کمتر از متوسط برآورد نموده اند. برای همه دانش آموزان صرف نظر از جنسیت و نوع مدرسه اعم از تیزهوشان و دولتی بهترین ویژگی تدریس اثربخش ریاضی، مؤلفه «تضارب افکار» بوده است. در پایان، جهت بهبود کیفیت آموزش ریاضی، بر اساس نتایج پژوهش پیشنهادهایی کاربردی به مسئولان ارائه شده است؛ از جمله گسترش علوم بین رشته ای جدید «آموزش ریاضی» با پژوهش های مورد نیاز آن در زمینه های تربیتی و تلفیق متناسب علوم تربیتی با دانش ریاضی ست. در این رابطه ایجاد ارتباط نزدیک و همکاری میان دانشکده های علوم تربیتی و ریاضی می تواند مفید باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The amount of implementation of the effective math teaching indicators in talented student and public high schools of Isfahān from the viewpoint of students
چکیده انگلیسی مقاله
Private teaching and applying expert and experienced teachers by parents in order to enhance the learning quality of students has had a developing growth to the extent that sometimes it led in reducing the teachers professional commitment and decreasing their teaching quality at schools. The aim of this study was to evaluate the implementation of effective math teaching indicators in talented students and public high schools of Isfahān from the viewpoint of students. It was a descriptive-survey research. The statistical population consisted of pre- university students from different educational districts of Isfahān and the research sample consisted of 180 male and female students who were selected using purposeful sampling method. The main research tool was a questionnaire containing 9 components and 49 items (CEQ,2008) and two open-ended questions. The results showed that the talented student and public high school students have estimated the amount of implementation of effective teaching indicators fewer than the medium. All students, regardless of their gender and the type of their schools considered the conflict of thoughts as the best effective teaching indicator. At last, to improve the math teaching quality, there have been some suggestions for the educational authorities; such as developing the interdisciplinary science of math education with its required research on training and the relevant integration of educational sciences with mathematic knowledge. For this purpose, establishing the close relation and collaboration between educational sciences and math faculties could be useful.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدجواد لیاقتدار |
استاد گروه علومتربیتی دانشگاه اصفهان
مصطفی مهدیان |
دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه اصفهان
نرجس امینی |
دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_79145_5133cd9a611493d573be34113d02894f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1437985.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات