این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۴۵-۷۲

عنوان فارسی بررسی فرایند اجرای نظام دوری در مدارس ابتدایی (شهرستان مشهد)
چکیده فارسی مقاله نظام دوری طرحی آموزشی است که در آن دانش آموزان با یک معلم ثابت برای دو سال یا بیشتر به پایه تحصیلی بعدی می روند. پژوهش حاضر با هدف بررسی فرایند اجرای نظام دوری در مدارس ابتدایی شهرستان مشهد انجام شده است. روش پژوهش، روش کیفی داده بنیاد و استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته است. جامعه آماری شامل معلمان مجری نظام دوری است. نمونه گیری به صورت هدفمند و به شیوه گلوله برفی صورت گرفت. مدل پارادایمی نشان می دهد، درحالی که مصوبه اجرای نظام دوری در سند تحول آموزش وپرورش، عامل زمینه ساز اجرای نظام دوری است، شرط علّی اجرای آن وجود معلمان داوطلب و دارای انگیزه است. عوامل مداخله گر، اعم از عوامل سازمانی و عوامل انسانی می توانند موافقت با درخواست معلم برای مشارکت در نظام دوری را تحت تأثیر قرار دهند. بهره بردن از شناخت حاصله از دانش آموز و خانواده وی در راستای رفع مشکلات آموزشی و غیرآموزشی دانش آموز، تأثیرات مثبت آموزشی، افزایش مهارت های معلمان، تأثیرات مثبت روحی برای دانش آموز و معلم، صرفه جویی در زمان آموزش و شناخت، بهبود تعاملات افراد ذی مدخل و وابستگی دانش آموز به معلم پیامدهای اجرای نظام دوری در صورت اجرای آن توسط معلم مناسب هستند. پیامدهای اجرای نظام دوری در صورت اجرای آن توسط معلم فاقد صلاحیت عبارت اند: از برچسب خوردن دانش آموز و خانواده وی در اثر شناخت حاصله، شکل گیری آسیب های آموزشی و عاطفی در دانش آموز، تثبیت الگوهای رفتاری- شخصیتی نامناسب اخذشده از معلم. یافته های این پژوهش اطلاعات روشمندی در خصوص پیامدهای مثبت و منفی و نیز محدودیت های اجرای نظام دوری در اختیار مسئولین آموزش وپرورش قرار می دهد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظام دوری، داده بنیاد، آموزش وپرورش، معلم، دانش آموز،

عنوان انگلیسی plementation process of looping system at primary schools: Evidence from the city of Mashhad
چکیده انگلیسی مقاله g is an educational practice that a group of students stays with a teacher for two or more years. The purpose of this study was to examine the process of looping system implementation at primary schools in Mashhad. We used Grounded Theory and semi-structured in-depth interview. Data were collected through interview with teachers of looping system. Sampling was done using purposeful and Snowball sampling. Paradigmatic model demonstrates that while approval of looping system implementation in the Education Transformation Document is a facilitating factor in the implementation of such system at schools, the presence of motivated volunteer teachers is also a necessary condition for its implementation. Organizational and human factors can intervene with  decision making on teachers request to participate in the looping system. Consequences of looping system implementation by a qualified teacher are: In depth familiarity with students and their families which might help teacher to solve students educational and non-educational problems, positive educational effects, enhancement of teachers skills, positive psychological effects on students and teachers, reduction of the training and recognition time, improvement of interactions between involved people, enhancement of the positive modeling in the students, and the students dependence on the teacher. The consequences of a looping system implementation by an unqualified teacher are: Labeling students and their families by teacher due to the teachers obtained knowledge, educational and emotional traumas of students, and stabilization of the inappropriate behavioral-personality patterns taken from teacher. The research findings provide useful information about the positive and negative consequences, and the limitations of looping system implementation for the education authorities.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Looping System, Grounded theory, teacher, Student

نویسندگان مقاله عادله قیس |
کارشناس ارشد جامعه‌شناسی، مدرس دانشگاه پیام نور، گروه علوم اجتماعی، واحد مشهد

عاطفه محمدزاده یزد |
کارشناس ارشد مطالعات زنان، دانشگاه اصفهان، پژوهشگر اجتماعی


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_79146_f21a6d85f3413527446a17fb09e717b3.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1437986.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات