این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۲۵-۴۲
عنوان فارسی
تمایزگذاری دانش آموزان با رفتارهای استرس زای بالا و پایین بر اساس مؤلفه های طرح واره های ناسازگار اولیه و عملکرد خانواده
چکیده فارسی مقاله
بدرفتاری های دانش آموزان در کلاس های درس می تواند بر اثربخشی فرایند یاددهی - یادگیری تأثیر مهمی داشته باشد. تشخیص عوامل مرتبط با این رفتارها اولین گام در تلاش برای طراحی هر برنامۀ اصلاحی است. این پژوهش با هدف تمایزگذاری دانش آموزان با رفتارهای استرس زای بالا و پایین بر اساس مؤلفه های طرح واره های ناسازگار اولیه و عملکرد خانواده انجام شد. رویکرد پژوهشی مبتنی بر فرد بود و از تجزیه تابع تشخیص برای این تمایزگذاری استفاده شد. گروهی از دانش آموزان با رفتارهای استرس زای بالا (62=n) و پایین (55=n) بر اساس نقاط برش چارک های اول و سوم پرسش نامه رفتارهای استرس زای دانش آموزان از یک گروه 360 نفری از دانش آموزان دختر پایۀ دهم شهر تبریز انتخاب شدند. برای اندازه گیری دو متغیر پیش بین از پرسش نامه طرح واره های ناسازگار اولیه و پرسش نامه سنجش عملکرد خانواده استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که دانش آموزان با رفتارهای استرس زای بالا در تمام مؤلفه های طرح واره های ناسازگار اولیه و عملکرد خانواده میانگین های بالاتری دارند. نتایج تابع تشخیص منجر به یک تابع تشخیصی معنادار با توان تشخیص متوسط شد که بر اساس آن مؤلفۀ حل مشکل بالاترین توان را داشت. بر اساس این تابع تشخیص در حدود 75 درصد از دانش آموزان به درستی در گروه های اولیه خود جایگزین شده اند. یافته های این پژوهش بر اهمیت توجه به مؤلفه های خانوادگی و طرح واره های دانش آموزان بر بدرفتاری های آن ها تأکید می کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Discrimination of students with high and low stressful behavior based on early maladaptive schemas and family functioning components
چکیده انگلیسی مقاله
Students misbehaviors in classrooms can have an important impact on the teaching and learning effectiveness. Detection of the associated factors with these misbehaviors is the first step in designing any corrective program. The purpose of this study was to discriminate between the students with high and low stressful behavior based on early maladaptive schemas and family functioning components. The research approach was one person-oriented and discrimination function analysis was used for this differentiation. Students with high stressful behavior (n = 62) and low stressful ones (n = 55) were selected based on the first and third quartile points of a students stressful behaviors questionnaire from a group of 360 tenth grade female students of Tabriz. Two predictor variables were measured by the early maladaptive schemas and the family functioning questionnaire. Findings showed that the students with highest degree of stressful behavior have higher mean in the early maladaptive schemas and family functioning components. The results of the discrimination function led to a significant discriminative function with average power. Function problem solving components had the highest power in the two groups discrimination. Based on this discriminative function, about 75% of the students were properly assigned in their initial groups. The findings emphasize the importance of paying attention to family components and students schemas on their misbehaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نگار استوار |
دانشجوی دکتری تخصصی گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
سید داوود حسینی نسب |
استاد گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
شعله لیوارجانی |
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_79138_d7961da89a1576b4aaae347c0777c37a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1437992.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات