این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۰۵-۱۳۰
عنوان فارسی
اعتبار سازی ابزار با استفاده از نظریه های فعالیت و پرسش و پاسخ برای ارزشیابی درک دانش آموزان از دست ورزی های مجازی در یادگیری ریاضی
چکیده فارسی مقاله
پدیدۀ تکنولوژی های جدید، دست ورزی های فیزیکی را، که مدل هایی ملموس برای بازنمایی مفاهیم هستند، جایگزین دست ورزی های مجازی کرده است که بسیاری از فراگیران و معلمان آن ها را در کلاس های ریاضی سودمند می دانند. مطالعه حاضر، انگیزۀ دانش آموزان را برای کار با دست ورزی های مجازی، به عنوان ابزارهایی در آموزش ریاضی، بررسی کرده است. از «نظریۀ فعالیت» برای تهیۀ ابزار چندمؤلفه ای، برای انجام پیمایشی در خصوص دست ورزی های مجازی در آموزش ریاضی، استفاده شد. در پیمایش 442 نفر دانش آموز دبیرستانی، به منظور آزمون کردن درک آن ها از ویژگی های مختلف این دست ورزی ها شرکت داده شدند. با استفاده از مدل مقیاس رتبه بندی راش اندریچ بر اساس نظریه پرسش پاسخ، جنبه های روان سنجی ابزار ازجمله قابل قبول بودن نشانگر، توانایی فراگیر، برازش و تک بعدی بودن بررسی شد و ابزاری رواشده برای اندازه گیری انگیزه دانش آموزان در استفاده از دست ورزی های مجازی تهیه شد. این ابزار می تواند برای پیدا کردن عواملی به کار رود که درک دانش آموزان از دست ورزی های مجازی را در کلاس ریاضی نشان می دهد. همچنین با استفاده از این ابزار می توان روابط بین سازه های این پرسش نامه را بررسی کرد که با تولید مدل هایی در خصوص انگیزۀ دانش آموزان برای استفاده از دست ورزی های مجازی می تواند علاوه بر گسترش مرز دانش در این حوزه، کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری ریاضی را ارتقا دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The validation of an instrument using the activity theory for the evaluation of the students’ comprehension of virtual manipulatives in mathematics learning
چکیده انگلیسی مقاله
The advent of new technologies has replaced physical manipulatives-which are physical models of equivalent representation of concepts-by virtual manipulatives which many learners and teachers find useful in the mathematics classroom. In the current study, I investigated students' motivation to engage with virtual manipulatives as a tool in the mathematics education. The activity theory was used to develop a multi-componential instrument to be used in a survey of virtual manipulatives in education and it was administered among 442 Iranian high school students with the aim of examining students' perception of various aspects of the manipulatives. Using the Rasch-Andrich rating scale model (RSM), an item response theory model, psychometric features of the instrument including item endorsibility, learners' ability, fit, and unidimensionality was examined and a valid instrument was developed for measuring students' motivation in using virtual manipulation. The validated instrument can be used to find the factors that could improve students' perceptions of virtual manipulatives in the mathematics classroom. Investigating the relationship between the constructs in the validated instrument can cross the boundary of knowledge and enhance the quality of teaching and learning mathematics as well.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرشته زینی وندنژاد |
دکترای آموزش ریاضی، کارشناس توسعه و کاربرد نرمافزارهای آموزشی، پژوهشکدة برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_79141_d0846b756c00717b9465f44ace881ca6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1437995.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات