این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۷-۲۴

عنوان فارسی مدرسه به عنوان جامعه یادگیرنده حرفه ای پژوهش محور (یک پژوهش پدیدارنگارانه)
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و شاخص های جامعه یادگیرنده حرفه ای پژوهش محور در مدرسه و تعیین الزامات ایجاد آن انجام شد. رویکرد پژوهش، رویکرد کیفی است که با استفاده از راهبرد پدیدارنگاری تنظیم شده است. مشارکت کنندگان در این مطالعه 25 نفر از افراد صاحب نظر بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته جمع آوری شد و برای بررسی صحت یافته ها از روش بررسی توسط اعضا استفاده گردید. برای تعیین پایایی، روش پایایی توافق بین دو کدگذار (توافق درون موضوعی) به کار گرفته شد. روش تحلیل داده ها، تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی بود. بر اساس نتایج به دست آمده شاخص های جامعه یادگیرنده حرفه ای در قالب پنج بعد ارزش ها و باورهای مشترک، معلم یادگیرنده حرفه ای، گفت وگوها و همکاری های حرفه ای، یادگیری جمعی و بالأخره ارتباطات و تعاملات و نشانگرهای مربوط به هر بعد تعیین گردید. همچنین استلزامات ایجاد جامعه یادگیرنده حرفه ای پژوهش محور در مدرسه نیز بر اساس نتایج حاصل از مصاحبه ها تبیین شد که برخی از آن ها عبارت اند از باور داشتن به نقش پژوهش و اهمیت آن در فرایند آموزش و یادگیری، تمرکز بر یادگیری جمعی، تقویت گفت وگوهای حرفه ای بین معلمان و کارکنان، تعامل حمایتی مدیر مدرسه، ، ارتباط مستمر با مراکز علمی و سایر مواردی که به تفصیل در ادامه آمده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی School as a research-based professional learning community: a phenomenological study
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed at identifying the aspects of research-based professional learning community at school and to determine the requirements and parameters of its development. The research approach was qualitative with phenomenological design. The participants were 25 professionals who were selected through purposeful and snowball sampling methods to the point of theoretical saturation. Data were collected using in-depth and semi-structured interviews. The reliability of the findings was checked by inter-rater reliability method. Data was analyzed through the inductive content analysis method and using the three levels of open, axial and selective coding. Based on the results, professional learning community indicators in five dimensions, including «shared values and beliefs», «professional teacher learning», «professional dialogues and cooperation», «collective learning», «communication and interaction» and their indicators were determined. Some of the requirements for creating such community was justified based on the results. Some of these requirements included «belief in the role of the research and its importance in the process of teaching and learning», «focus on collective learning», «strengthening the professional dialogue between teachers and staff», «supportive interaction of the school principal», «ongoing relationship with research centers» and other factors that are described in detail in the paper.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهره حسین پور طولازدهی |
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی

حسن رضا زین آبادی |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی

بیژن عبدالهی |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی

حسین عباسیان |
استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_79123_7618c9dafed936d127bb1cf84b10f7aa.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438005.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات