این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۷۵-۹۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر کاهش قربانی شدن دانش آموزان قربانی قلدری
چکیده فارسی مقاله ازآنجاکه ناتوانی در مهارت حل مسئله اجتماعی در دانش آموزان قربانی قلدری یکی از عوامل تشدید و تداوم قربانی شدن این گونه افراد است، هدف این پژوهش آموزش حل مسئله اجتماعی و تعیین میزان اثربخشی آن بر کاهش قربانی شدن این دانش آموزان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری مورد مطالعه یکی از دبیرستان های دخترانه دوره اول شهر تبریز در سال تحصیلی 96-95 بود که به صورت تصادفی از بین مدارس نواحی پنج گانه تبریز انتخاب شد و نمونه آماری نیز شامل 30 دانش آموز قربانی قلدری بود که به روش خوشه ای تصادفی در چند مرحله انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت آموزش برنامه حل مسئله اجتماعی قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها از مقیاس قربانی قلدری کالیفرنیا استفاده شد. داده ها به وسیله 16 SPSS با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد، آموزش حل مسئله اجتماعی بر کاهش رفتار قربانی شدن دانش آموزان قربانی قلدری، تأثیر معناداری داشته است (0/73= ŋ و0/001>P و (47/32 و 1/31) =df و 93/74= f). ازآنجاکه نتایج، بیان گر اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر کاهش قربانی شدن دانش آموزان بود. پیشنهاد می شود که این برنامه به عنوان بخشی از دوره های آموزش ضمن خدمت متولیان درگیر با دانش آموزان، جهت ارتقای مهارت های مقابله ای دانش آموزان قربانی قلدری قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش حل مسئله اجتماعی، قلدری، دانش آموزان قربانی قلدری،

عنوان انگلیسی The effectiveness of social problem solving training program on reducing the bullying victimization of students
چکیده انگلیسی مقاله Due to the fact that social problem solving incompetency in bullying victimization students is one of the factors that exacerbates the condition for such students, this study aimed at social problem solving training and determining its effectiveness on reducing the bullying victimization of students. It was a quasi-experimental research with pretest-posttest control group design. The research population included all the first cycle high school female students of Tabriz in the academic year 1395-96 who were selected randomly from among the five educational districts of this city. The research sample consisted of 30 bullying victimization students. They were selected using random multi-stage cluster sampling method and they were assigned into control (15 students) and experimental (15 students) groups. The experimental group was trained in social problem-solving program for 8 sessions.‎To collect the data, The California Bullying Victimization Scale (CBVS) was used.‎ The data was analyzed using SPSS-16 software via ANCOVA method.‎ Findings demonstrated a significant positive impact of social problem solving training on reducing the victimization behavior of students (F(1/31,47/32)‎=93.‎74,P< 0.‎001,ŋ=0.‎73 )). Because the results showed that this training program is an effective intervention which reduces the bullying victimization of students, the use of this program as a part of in-service training courses of teachers involved with students is suggested to promote coping skills of students who may be victimized by bullying.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منصور بیرامی |
استاد روان شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز

تورج هاشمی |
استاد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز

میرمحمود میرنسب |
دانشیار روان‌شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تبریز

لیلا کلیایی |
دانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_79126_b20e95becce428f7246ae487e2dfe339.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438008.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات