این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۲۵-۴۲

عنوان فارسی بررسی تأثیر ادراک معلمان از جوّ سازمانی نوآورانه بر استفاده مداوم از تدریس الکترونیکی با نقش میانجی متغیر خودکارآمدی رایانه
چکیده فارسی مقاله هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر جوّ سازمانی نوآورانه ادراکی بر خودکارآمدی رایانه و استفاده مداوم از تدریس الکترونیکی معلمان بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدل یابی علّی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 312 معلم مرد بود که از آن میان نمونه ای به حجم 172 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شد و افراد به شیوه نمونه گیری خوشه ای آزمون شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش سه پرسش نامه استاندارد جو نوآورانه سازمانی کینگ و همکاران (2007)، خودکارآمدی رایانه کارستین و راث (1998)، و استفاده مداوم از تدریس الکترونیکی چاو و همکاران (2010) بود. پایایی پرسش نامه ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 0/85، 0/88، و 0/92 محاسبه شد. برای برازش مدل علّی معادلات ساختاری از نرم افزار  Lisrel8.54 استفاده شد. یافته ها نشان داد تأثیر جو نوآورانه ادراکی بر خودکارآمدی رایانه و استفاده مداوم از تدریس الکترونیکی معلمان مثبت و معنادار است. شاخص نیکویی برازش 0/92 و ریشه میانگین مجذور باقی مانده ها در مدل متغیرهای مکنون 0/074= RMSEA بود. بنابراین مدل دارای برازش نسبتاً مطلوبی بوده است و به این ترتیب مدل معادلات ساختاری جوّ سازمانی نوآورانه ادراکی بر خودکارآمدی رایانه به صورت مستقیم و بر استفاده مداوم از تدریس الکترونیکی از طریق خودکارآمدی رایانه در معلمان به صورت غیرمستقیم مؤثر بوده است. نتیجه اینکه، مدیران با ایجاد جوّ سازمانی نوآورانه در مدارس و با ارتقای خودکارآمدی رایانه در معلمان می توانند شاهد استفاده از تدریس الکترونیکی در کلاس درس و تداوم آن باشند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی impact of teachers’ perception of the innovative organizational atmosphere on the continuous use of e-teaching with the mediating role of computer self-efficacy
چکیده انگلیسی مقاله purpose of the present study was to investigate the impact of the perceived innovative organizational atmosphere on the teachers continuous use of e-teaching with the mediating role of computer self-efficacy using a structural equation modeling. It was a causal-correlation research. The research population included 312 male teachers, from which a sample of 172 participants were selected using the Cochran Formula and cluster sampling method. The research instruments were of three types: King et al. (2007) the perceived innovative organizational atmosphere standard questionnaire, Karsten and Roth (1998) computer self-efficacy questionnaire, and Chou et al. (2010) continuous use of e-teaching questionnaire. The reliability of the questionnaires, which was computed using Cronbach's alpha was 0.85, 0.88, and 0.92, respectively. The fitness of the structural equation model was determined using Lisrel8.54 software. Findings indicated that the innovative organizational atmosphere has a positive and significant result on the teachers continuous use of e-teaching and their computer self-efficacy. The GFI was equal to 0.92 and the Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA) in the latent variable model was equal to 0.074. So, the model has had a favorable fitness and as a result, the structural equation modeling of the perceived innovative organizational atmosphere had a direct influence on the computer self-efficacy and an indirect influence on the teachers' continuous use of e-teaching through computer self-efficacy. It could be concluded that using innovative organizational atmosphere at schools, and increasing the teachers' computer self-efficacy, principals could see the continuous use of e-teaching in the classrooms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی معینی کیا |
استادیار برنامه‌ریزی آموزش از راه دور دانشگاه محقق اردبیلی

عادل زاهد بابلان |
دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی

سیدمحمد سیدکلان |
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی

غفار کریمیان پور |
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_79117_70c7e11f9c1736d2f5511ac925e10a33.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438013.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات