این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۲۷-۱۴۶
عنوان فارسی
پدیدارشناسی؛ رویکردی نوین در فهم برنامه درسی
چکیده فارسی مقاله
«دنیای طبیعی برنامه درسی» با پهنایی به اندازه میلیون ها نفری که هر روز بخشی از حوزه آموزش و یادگیری را تشکیل داده اند، اگر با پیش داوری، مفروضه انگاری و نظرورزی های نابه جا آلوده نشود، بهترین منبع برای درک عمیق و کاربردی فعالیت های حوزه برنامه درسی است. همان گونه که بزرگان بسیاری معتقدند، پژوهش پدیدارشناختی، فرصتی برای بررسی دقیق ترِ زوایا و لحظاتی در آموزش است که ما قبل از این، به راحتی از کنار آن ها عبور کرده ایم. هدف از این مقاله، پیشنهاد استفاده مناسب از این گونه پژوهش در مسائل مربوط به برنامه درسی، به پژوهشگران و به اشتراک گذاشتن بخشی ضروری از دانش و درکی است که علی رغم پیچیدگی های کاربرد این روش، می بایست در پژوهشگر این حوزه وجود داشته باشد. نویسنده بر اساس تجارب انجام این پژوهش در حوزه برنامه درسی، شکل گیری و بنیان های فلسفی پدیدارشناسی، همچنین الزامات شروع و مراحل انجام این پژوهش به زبانی ساده را ارائه داده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه درسی، فلسفه پدیدارشناسی، تجربه زیسته،
عنوان انگلیسی
Phenomenology: A new approach in understanding the curriculum
چکیده انگلیسی مقاله
The natural world of curriculum, part of the everyday life of millions of people who form a part of teaching-learning domain, is the best source for deep and practical understanding of the curriculum area, provided that it is not invalidated with prejudice, presupposition and improper theorizing. As many scholars believe, phenomenological research is an opportunity for a more careful study of the learning process which was not paid attention to enough in the past. In this article, we suggest the appropriate use of this research method to curriculum researchers and to share the essential portion of knowledge and understanding that despite the complexities of the application of this method, the researcher in this area should have them. Based on his experiences of doing this type of research, the author tried to present the philosophical foundations, development and also the beginning pre-requisites and the stages of doing this research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Curriculum, Philosophy of Phenomenology, lived experience
نویسندگان مقاله
فائزه قدوسی |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک
نعمت اله موسی پور |
دکتری برنامه ریزی درسی، دانشیار دانشگاه فرهنگیان
علیرضا فقیهی |
دکتری مدیریت آموزشی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی اراک
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_79122_cb3fc69efcbbff1e4ca679fe0c1ef1ad.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438018.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات