این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۱۱-۱۳۶

عنوان فارسی بررسی تأثیر هوش اخلاقی و اعتمادآفرینی مدیران بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر، باهدف تبیین تأثیر هوش اخلاقی مدیران بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان با میانجیگری اعتمادآفرینی مدیران مدارس ابتدایی شهر خرم آباد انجام شد. روش پژوهش از نوع مدل یابی علی یا مدل معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری را کلیه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهر خرم آباد در سال تحصیلی 1393-1394 تشکیل داده اند که نمونه آماری پژوهش شامل 103 نفر از مدیران و 309 نفر از معلمان از میان آن انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسش نامه هوش اخلاقی لینک وکیل (2005) با آلفای (0/84)، اعتمادآفرینی اسماعیلی طرزی و همکاران (1392) با آلفای (0/87)، رفتار شهروندی سازمانی سامچ و ران (2006) با آلفای (0/66)، استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS22 و AMOS22 استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هوش اخلاقی به طور مستقیم با ضریب (0/39) و به طور غیرمستقیم با نقش واسطه ای اعتمادآفرینی با ضریب (0/30) بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیرگذار است. همچنین اعتمادآفرینی نیز بر رفتار شهروندی سازمانی با ضریب (0/45) اثرگذار است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The impact of moral intelligence and principal trust building on organizational citizenship behavior of teachers
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed at explaining the impact of moral intelligence of primary school principals on organizational citizenship behavior of teachers with intermediation of trust building of the principals in Khorramābad. The research method was of structural equation or causal modeling and the research population consisted of all primary school principals and teachers in the city of Khorramabād in the academic year 2014-2015. The research sample consisted of 103 primary school principals and 309 primary school teachers in the city of Khorramabād. The data was collected using the moral intelligence questionnaire of Link & Kiel (2005) with alpha (0/84), trust building questionnaire of Ismaili Tarzy et al (1392) with alpha (0/86) and organizational citizenship behavior questionnaire of Samch and Ron (2006) with alpha (0/66). To analyze the data, the descriptive and inferential statistics, i.e., structural equation modeling was run, using SPSS 22 and AMOS 22. The results suggested that moral intelligence directly (0/39) and indirectly, by the role of intermediation trust building (0/30), affect the organizational citizenship behavior. Also, trust building was effective on the organizational citizenship behavior (0/45).  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پروین مظاهری |
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه لرستان

ایرج نیک پی |
دکترای مدیریت آموزشی، استادیار دانشگاه لرستان

سعید فرح بخش |
دکترای مدیریت آموزشی، دانشیار دانشگاه لرستان


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_79114_63eb352a513f8f589be0e432f2ff4911.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438024.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات