این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۲۹-۴۲

عنوان فارسی روشی نوین در ارزشیابی و رتبه بندی معلمان با استفاده از درخت تصمیم گیری
چکیده فارسی مقاله ارزشیابی معلمان یکی از سیاست های آموزشی مهم محسوب می شود و راهبردی قوی برای بهبود آموزش در جهت رسیدن به پیشرفت تحصیلی بهتراست. ازجمله مدل های ارزشیابی برای رسیدن به این هدف، مدل «چارچوبی برای آموزش» دنیلسون است. این مدل دربرگیرنده چهار حیطه برنامه ریزی، محیط کلاسی، نحوه آموزش و مسئولیت پذیری است که هر یک به نحوی توصیف کننده ویژگی ها و رفتارهای معلمان می باشد. در روش کنونی این مدل ارزشیابی، مقادیر معیارها با اعداد ثابت سنجیده می شود. همچنین پیچیدگی فرآیند ارزشیابی، احتمال بروز خطای انسانی را از جانب ارزیاب افزایش می دهد. به عنوان راه حلی مناسب، در این مقاله، یک سیستم نرم افزاری ارزشیابی با استفاده از منطق« فازی» و درخت تصمیم گیری به عنوان پارادایم های هوش مصنوعی پیشنهاد شده است. در مدل پیشنهادی، امتیاز هر معیار از مدل دنیلسون (که پیش از این با اعداد ثابت سنجیده می شد) به صورت فازی سنجیده می شود و دسته بندی معلمان با استفاده از درخت تصمیم انجام خواهد شد. این مدل نرم افزاری، به دلیل استفاده از متغیرهای کیفی فازی، فرآیند ارزشیابی را برای ارزیاب بسیار آسان تر از روش قبل و با دقت بسیار بالایی انجام می دهد. در این پژوهش فرآیند ارزشیابی و رتبه بندی معلمان چند مدرسه از ناحیه 4 کرج، در بازه زمانی ابتدای مهر تا انتهای اسفند 93 توسط این سیستم ارزشیابی مورد بررسی قرار گرفته است. درمجموع، این مدل می تواند به عنوان یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری و نرم افزاری دقیق، توسط مدیران در ارزشیابی و رتبه بندی معلمان مورد استفاده قرار گیرد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رتبه بندی معلمان، هوش مصنوعی، منطق فازی، درخت تصمیم گیری،

عنوان انگلیسی A new method of evaluation and ranking of teachers using decision making tree
چکیده انگلیسی مقاله Evaluation of teachers is considered as one of main educational policies and it is a strong strategy to achieve educational development. «Framework for teaching» is one of evaluation models to achieve this goal (Danielson, 1996(. This model consists of four domains of planning, class environment, teaching method, and accountability, each of which describes the teachers' characteristics and behaviors. Based on the obtained rank in the four mentioned domains, and according to teachers' competence, they are classified into 4 groups; the performance levels include preliminary, amateur, professional and advanced. This method is based on four-valued logic. Evaluation of teachers by four values leads to failure in relative justice, unrealistic equality and inequalities. Also, there are complexities of evaluation process and probable human errors in this method. In this study, we will develop a solution based on fuzzy system and decision tree evaluation system. In this method, the inputs of the system are based on fuzzy logic. Outputs of fuzzy will be inputs of the decision tree and finally the teachers' classification would be done using decision tree. This system could be implemented in the software environment and it makes the evaluation process easier and more precisely (93%) than previous method. Overall, this model could be used as a support system of decision making for precise evaluation of educational activities of teachers, their ranking and salary payment in education system.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احد جعفرنژاد |
کارشناسی ارشد کامپیوتر، آموزش وپرورش استان خراسان شمالی

حسن رضا زین آبادی |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران

سارا عابدی کوشکی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان،


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_79103_f69fd6fe72cfaf99b86876feaaa26a28.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438027.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات