این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۶۱-۷۴
عنوان فارسی
رابطۀ مدت زمان انجام تکلیف و پیشرفت ریاضی: کاربرد مدل یابی چندسطحی برای تحلیل داده های تیمز ۲۰۱۱
چکیده فارسی مقاله
باور عمومی این است که تکلیف شب بر یادگیری و عملکرد تحصیلی اثرگذار است، ولی در تحقیقات موجود این رابطه به طور کامل مورد تأیید قرار نگرفته است. هدف مطالعۀ حاضر تعیین رابطۀ مدت زمان انجام تکلیف شب با پیشرفت ریاضی با توجه به داده های تیمز 2011 و در دو سطح دانش آموز و مدرسه است. این رابطه در میان 6029 دانش آموز پایه هشتم شرکت کنده در آزمون تیمز (2816 دختر و 3213 پسر) که پرسش نامه استاندارد آن را تکمیل کرده بودند بررسی شد. نتایج تحلیل چندسطحی نشان دهنده رابطه مثبت بین مدت زمان انجام تکلیف در سطح دانش آموز (در سطح 0/001) و در سطح مدرسه (در سطح 0/01) با پیشرفت ریاضی بوده است. یافته ها حاکی از میزان قوی تر رابطه مدت زمان انجام تکلیف و عملکرد تحصیلی ریاضی در سطح دانش آموز در مقایسه با سطح مدرسه بوده است. به طوری که در مدل کامل 47% و 53% از واریانس عملکرد ریاضی به ترتیب بر اساس زمان انجام تکلیف در سطح مدرسه و دانش آموز تبیین شده است. نتایج همچنین نشان داد که مدل دوسطحی، برخلاف مدل معمولی و یک سطحی، دانش بیشتری در ارتباط با رابطه بین متغیرها ارائه می دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زمان انجام تکلیف، عملکرد ریاضیات، مدل یابی چندسطحی،
عنوان انگلیسی
The Relationship between homework time and achievement: An application of multilevel analysis for TIMSS 2011 data
چکیده انگلیسی مقاله
Homework is generally believed to be an important supplement to in-school learning, but research have not yet fully clarified the relationship between homework and achievement. The purpose of this study was to determine the relationship between homework time and mathematics achievement based on TMSS 2011 data at two levels analysis: student and school. This relationship was analyzed among 6029 8Th grade students (2816 girls and 3213 boys) who participated at TIMSS 2011and completed the TIMSS questionnaire. Multilevel analyses found a positive association between homework time at the student level (p< 0.001) and school-average homework time at the school level (p< 0.01) with mathematics achievement, but the size of the association at the student level was more than school level. So, in the full model, 47% and 53%, of the variance in mathematics performance has been explained based on the homework time at the school and student levels, respectively. The results highlighted the need to use multilevel analyses in homework research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Homework Time, Mathematics Achievement, Multilevel Modeling
نویسندگان مقاله
الهه حجازی |
دانشیار روان شناسی دانشکدة روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
علیرضا کیامنش |
استاد روشهای تحقیق و ارزشیابی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
زهرا نقش |
استادیار روانشناسی تربیتی دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_79105_66f79a4f59e7cdb5e65c4d41749fc624.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438029.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات