این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۷۵-۹۸
عنوان فارسی
فراتحلیل بررسی تأثیر آموزش به کمک رایانه بر یادگیری واژگان زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، ترکیب نتایج کمّی حاصل از پژوهش های انجام گرفته در زمینه تأثیر رایانه بر یادگیری واژگان زبان انگلیسی، با بهره گیری از روش فراتحلیل است. جامعه آماری تحقیق را کلیه پژوهش های انجام گرفته در چند دهه اخیر در تمامی مقاطع تحصیلی نظام آموزش وپرورش ایران تشکیل می دهد. در مجموع 4104 زبان آموز در 57 مطالعه منتخب مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند، و طی آن، به منظور بررسی شاخص های آماری پژوهش های منتخب از نرم افزار جامع فراتحلیل ویرایش 2 استفاده شد. مقادیر اندازه های اثر ترکیبی برای مدل های ثابت و تصادفی به ترتیب برابر با 0/7 و 0/82 بود. اما بعد از تحلیل حساسیت و حذف 45 اندازه اثر غیرمعنادار از بین 96 اندازه اثر محاسبه شده، میانگین اندازه اثر ترکیبی مدل های ثابت و تصادفی به ترتیب 62/0 و 69/0 محاسبه گردید. سپس بر اساس دو شاخص ناهمگنی مجذور Q کوکران و مجذور I مشخص شد که متغیرهای تعدیل کننده در روابط بین دو متغیر مورد مطالعه نقش معناداری دارند و بنابراین مدل تصادفی به عنوان مدل فراتحلیل انتخاب شد و اندازه اثر ترکیبی 0/69 در نظر گرفته شد؛ به این معنی که آموزش به کمک رایانه تأثیر متوسطی بر رشد دایره واژگان زبان آموزان داشته است. همچنین چهار عامل مهم تعدیل کننده یادگیری واژگان به کمک رایانه شناسایی شد که عبارت اند از: طول دوره آموزش، سطح شرکت کنندگان، یادگیری مشارکتی و شیوه آموزش مربیان. درمجموع، زبان آموزانی که به مدت یک ماه تحت آموزش بودند (0/97=d) نسبت به زبان آموزانی که بیش از یک ماه آموزش دیده بودند (0/46=d) نتایج بهتری کسب کردند. همچنین زبان آموزان مقطع دبیرستان پیشرفت بیشتری (0/81=d) نسبت به زبان آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی (0/38=d) داشتند. در مطالعات صورت گرفته، گروه هایی که به طور مشارکتی به یادگیری واژگان پرداخته بودند (0/89=d) نسبت به گروه هایی که به طور انفرادی به یادگیری واژگان پرداخته بودند (0/57=d) عملکرد بهتری داشتند. در نهایت، نتایج حاکی از برتری روش زبان آموز- محور (0/78=d) بر روش مربی- محور (0/57=d) در یادگیری واژگان بود. با تفکیک نتایج حاصل بر اساس آموزش هم زمان (0/62=d) و غیرهم زمان (0/71=d) واژگان، تفاوت معناداری مشاهده نشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش واژگان، یادگیری زبان انگلیسی، رایانه، فراتحلیل،
عنوان انگلیسی
A meta-analysis of the studies on the effect of computer-assisted instruction on learning English vocabulary
چکیده انگلیسی مقاله
A meta-analysis of the computer-assisted instruction and English language vocabulary learning literature until 2015 was conducted. The present study brings together evidence from a diverse field of methods for comparing computer-assisted and traditional vocabulary learning. In total, 57 studies containing 96 independent learning outcomes were analyzed. The Comprehensive Meta-Analysis (version 2.0) software was used to perform the statistical analysis. After sensitivity analysis, 45 effect sizes were omitted, and the remaining 51 effect sizes were analyzed. Overall, the results indicated a moderate positive effect of computer-assisted instruction on English language vocabulary development (d=.69) under the random-effects model since significant heterogeneity was observed in the obtained effect sizes. The findings also indicated that the duration of instruction, proficiency level of the participants, learning style, and the instructional method moderated the results, meaning that students who received computer-assisted language instruction for a month learned vocabulary (d=.97) better than those who received the instruction for more than a month (d=.46), high school students (d=.81) learned better than elementary and guidance school students (d=.38), cooperative vocabulary learning groups (d=.89) did better than non-cooperative vocabulary learning groups (d=.57), and that student-centered vocabulary learning (d=.78) was better than teacher-centered vocabulary learning (d=.59). Finally, dividing achievement outcomes into synchronous (d=.62) and asynchronous (d=.71) forms of instruction yielded no significant difference. Implications of the findings for the current educational system were discussed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم شریفی |
دانشجوی دکتری، آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، ایران ،
منوچهر جعفری گهر |
دانشیار، آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، ایران
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_79106_7ca6e7709cee376069636ca3a492b5e0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438030.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات