این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۹۹-۱۱۸
عنوان فارسی
مقایسه ابعاد سازگاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان ایرانی و مهاجر دورۀ متوسطه با توجه به ملیت - نوع مدرسه و جنسیت آنان
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر مقایسه پیشرفت تحصیلی و ابعاد سازگاری تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه دوم شهر یزد با توجه به ملیت- نوع مدرسه (در سه گروه ایرانی در مدارس تک ملیتی، ایرانی در مدارس چندملیتی و مهاجر در مدارس چندملیتی) و جنسیت آنان در سال 1394 بود. 474 دانش آموز به روش تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسش نامۀ سازگاری تحصیلی را تکمیل کردند. برای سنجش عملکرد تحصیلی از معدل پایان ترم اول، نمرۀ کارپوشه های کلاسی و ارزشیابی تکوینی استفاده شد. داده ها با آزمون های MANCOVA و ANCOVA تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که اثرات اصلی ملیت- نوع مدرسه و جنسیت بر عملکرد و سازگاری تحصیلی معنادار است؛ به این شرح که عملکرد تحصیلی دانش آموزان ایرانی در مدارس تک ملیتی، بیش از دانش آموزان ایرانی و مهاجر در مدارس چندملیتی بود؛ در کل پسران عملکرد تحصیلی ضعیف تری داشتند؛ بین سازگاری تحصیلی دختران و پسران تفاوت معنادار نبود؛ بین کوشش تحصیلی و رضایت از تحصیل در هر سه گروه تفاوت معنادار، اما بین وضوح اهداف تفاوت معنادار نبود؛ اثر تعاملی ملیت- نوع مدرسه و جنسیت تنها بر بعد وضوح اهداف معنادار، اما بر رضایت از تحصیل و کوشش تحصیلی معنادار نبود؛ بین میانگین کوشش تحصیلیِ دانش آموزان ایرانی در مدارس چندملیتی و دانش آموزان مهاجر در همان مدارس تفاوت معنادار نبود، اما رضایت از تحصیل در دانش آموزان مهاجر بیشتر بود؛ کوشش و رضایت از تحصیل در دانش آموزان ایرانی در مدارس تک ملیتی کمتر از دانش آموزان مهاجر بود؛ در کل، وضوحِ اهداف در دختران ایرانی در مدارس تک ملیتی بالاتر از پسران و دختران ایرانی و پسران مهاجر در مدارس چندملیتی بود. به مشاوران تحصیلی توصیه می شود که نقش ملیت و جنسیت و محیط تحصیلی را در عملکرد و سازگاری تحصیلی دانش آموزان مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparison of academic adjustment components and academic performance between Iranian and immigrant high school students with regard to their "nationality-school type" and gender
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to compare academic performance and academic adjustment components (clarity of purposes, academic effort, and academic satisfaction) among 2nd grade high school students in Yazd city with regard to their "nationality-school type" and gender among 3 groups: Iranian students in one-national and multinational schools and immigrant students in multi-national schools in 2015. 474 students were selected via multi-stage random sampling and completed academic adjustment questionnaire. Academic performance was assessed by grade point average, class portfolios and formative evaluation. The data were analyzed using MANCOVA and ANCOVA. The results showed that the main effects of »nationality-school type« and gender and the effects of their interaction on adjustment and academic performance were significant. Academic performance of Iranian students in one-nation schools was more than the other two groups. Boys had weaker academic performance; and there was no significant difference between girls and boys in terms of academic adjustment. The difference between academic effort and satisfaction with regard to nationality/type of school in all three groups was significant, but the difference between them in terms of clarity of purposes was not significant. Interaction of nationality/type of school and gender was significant only for clarity purposes. There was no significant difference in academic satisfaction and efforts among Iranian students in one-nation and multi-national schools. But, academic satisfaction was higher in immigrant students. Academic satisfaction and effort in Iranian students in one-nation schools was lower than immigrant students. Generally, clarity of purposes in Iranian girls in one-nation school was higher than Iranian boys and girls and immigrants' boys in multi-national schools. It was recommended that educational consultants pay attention to the role of nationality, gender differences and academic environment in academic performance and academic adjustment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ریحانه محلاتی |
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد رودهن
خدیجه ابوالمعالی |
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد رودهن،
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_79107_3e8a2a24dc4b36261b28fa19679d9626.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438031.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات