این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۱۱۹-۱۳۳

عنوان فارسی مقایسۀ راهبردهای انگیزشی، راهبرد مدیریت منابع یادگیری و رویکردهای یادگیری در دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی
چکیده فارسی مقاله رویکردها و راهبردهای یادگیری روش هایی هستند که بر کیفیت یادگیری تأثیر می گذارند و دانش آموزان در حین یادگیری از این راهبردها برای رسیدن به اهداف آموزشی موردنظر استفاده می کنند. هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسۀ راهبردهای انگیزشی، راهبرد مدیریت منابع یادگیری و رویکردهای یادگیری در دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی بود. در این پژوهش از روش علّی مقایسه ای استفاده شد و جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دختر پایه های هفتم و هشتم دبیرستان های هوشمند و عادی شهر یزد تشکیل می دادند. نمونه آماری شامل 339 دانش آموز دختر (172 دانش آموز مدرسه هوشمند و 167 دانش آموز مدرسه عادی) بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. به منظور اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسش نامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و دگروت،1990) و رویکردهای یادگیری (انتویسل و تیت،2000) استفاده گردید. نتایج تحقیق آشکار کرد که بین مؤلفه های راهبردهای انگیزشی در دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین، بین دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی از لحاظ راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و مؤلفه های آن تفاوت معنادار بود. علاوه بر این، بین نمرات رویکردهای یادگیری در دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی تفاوت معنادار گزارش شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of motivational strategies, learning resource management strategies and learning approaches in students of smart and normal schools
چکیده انگلیسی مقاله Learning strategies and approaches are those which affect the quality of learning and the students use these strategies during learning to achieve their goals. The aim of this study was comparing the motivational strategies, learning resource management strategies and learning approaches in students of smart and normal schools. It was a causal-comparative study. The research population included all 7th and 8th grade female students of smart and normal high school of Yazd city in the academic year of 2015-2016. The sample consisted of 339 students (172 smart school students and 167 students of normal schools) that were selected using cluster sampling method. In order to measure the variables, Questionnaires of motivational strategies for learning (Pintrich and DeGroot, 1990) and learning approaches (Entwistle and Tait, 2000) were used. The results revealed that there were significant differences among the components of motivational strategies in students of smart and normal schools. Also, there were significant differences in learning resource management strategies and its components among the smart and normal school students. In addition, there were significant differences in learning approaches between normal and smart school students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ندا اثنی عشری |
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز ،

محبوبه فولاد چنگ |
دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شیراز

الهه دریاپور |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی http://noavaryedu.oerp.ir/article_79108_2f39b00e7e0ef105aa09300d20e606ee.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-1438032.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات